Test av Yamaha XSR900 Abarth – Knallsterk klassiker


Den første Yamaha XSR900 kom på markedet i fjor, da med den knallgode CP3-motoren på 847cc fra en MT-09 og med et stilig retro utseende. I år har Yamaha dratt strikken enda lengre. De har samarbeidet med det italienske selskapet Abarth, og målet var å lage den ultimate Café Racer. Tekst: André Bruer Stepanoski. Foto: Yamaha. Da jeg så de første bildene av XSR900 Abarth på nettet, sperret jeg opp øynene. Det var det spesielle utseende på raceren som klarte å vekke min nysgjerrighet. Denne modellen har blant annet fått samme motor og chassis som sitter på en vanlig XSR900, men abarth-versjonen bærer et mer sportslig preg og har et mer nostalgisk utseende. Lysten til å prøvekjøre nyheten fra den japanske produsenten var absolutt til stede, og da Invitasjonen fra Yamaha tikket inn, var det bare å rydde kalenderen. Dette skulle jeg ikke gå glipp av. Kunst på to hjul En drøy måned senere var jeg fremme på den italienske øya Sardinia, hvor testingen skulle foregå. Jeg var enig med meg selv at jeg likte hvordan motorsykkelen så ut, men at den ser enda bedre ut i virkeligheten, er et faktum. I front sitter det en typisk rund lykt som er omfavnet av vindbeskyttelse i karbon og en sotet vindskjerm. Speedometeret og tanklokket er ikke sentrert, slik det pleier å være på de fleste sykler, men flyttet litt mot høyere. Videre bakover kan man stryke hånda over et sexy sete som har blitt bekledd med semsket skinn. Et eksosanlegg i titan fra Akrapovic går langs undersiden av sykkelen og ender opp i to stilige lyddempere på høyere side. Helt bakerst finner man en bakende i karbon som ser ut til å ha blitt inspirert av hekken på et jagerfly, supplert med et rundt kjørelys og et racing-skiltoppheng. Yamaha og Abarth sitt samarbeid har resultert i en motorsykkel som rett og slett var en fryd for mine øyne. Da jeg satte meg på sykkelen merket jeg hvor ekstrem sittestillingen var. Eller skal jeg si liggestillingen? Mye av kroppsvekten ble holdt oppe av håndleddene mine, og jeg så for meg at det kunne bli slitsomt i lengden. Da jeg tittet bort på en kollega som satt på sykkelen ved siden av meg, kunne jeg konstatere at det i hvert fall så utrolig kult ut med dette lave styret. Vi fikk beskjed om å fyre opp de tresylindrede motorene, og lyden som kom ut av enderørene var rett og slett buldrende vakker. Jeg tok beslutningen om å starte turen uten ørepropper for å nyte de vakre tonene fra Yamahaen. Vår gruppe med journalister, eller testførere, som jeg liker å kalle oss, rullet ut fra parkeringsplassen med en lokalkjent guide i front. Med en deilig sommertemperatur og skyfri himmel lå forholdene til rette for en sportslig kjøretur på Sardinia.

Heftig motor De første kilometerne kunne by på lange slake svinger og en god del rettstrekninger. Det var øyeblikkelig rom for å la XSRen strekke litt på bena. Da jeg første gang ga full gass, ble jeg mektig imponert over hvor rask sykkelen var. 115 ville hester, som du finner ved 10.000 omdreininger, gjorde at det kilte bra i magen, og motorsykkelen virket utrolig stabil i full galopp. Maks dreiemoment på 87,5 Nm er oppgitt til å ligge rundt 8500 omdreininger. På papiret står det at XSR900 Abarth fulltanket (14 liter) vil ha en vekt på 195 kilo. Yamaha har gjort det de kan for å holde vekten nede, for eksempel ved å bruke en del karbon. Resultatet er en motorsykkel som virker lett og ledig. Godt grep i svingen Videre gikk turen mot nye høyder i landskapet, og svingete fjellveier sto for tur. Bridgestone Battleax dekkene hadde nådd en god temperatur, og den solvarme asfalten kunne by på et fantastisk godt grep opp-over i det storslåtte landskapet. Yamahaen oppførte seg eksemplarisk på de svingete veiene og ga meg all grunn til å være fornøyd. De oppgraderte usd-demperne i front og monoshock demperen bak gjorde en effektiv jobb med å beholde veigrepet, og følelsen av å ha kontakt med underlaget var tilstede. Det hadde nok ikke vært en dum idé å ta med en XSR900 Abarth på en motorsport bane for å virkelig satse inn i svingene, og se hva en sykkel av dette kaliberet er god for. Såre håndledd Etter at vi hadde lagt flere mil bak oss, begynte håndleddene til flere av journalistene å bli såre. Jeg kunne se flere og flere som slapp styret for å riste litt på hendene når de hadde mulighet. Jeg gjorde det samme. Da vi fikk vår første pause, spurte jeg en kollega fra Nederland om hva han syntes om sykkelen. – The handlebars are killing me, sa han bestemt. Men så kom alle de positive glosene om motorsykkelens kjøreegenskaper. Nettopp på grunn av denne ekstreme sittestillingen, vil ikke Yamaha XSR900 Abarth være en sykkel for alle og enhver, selv om den ellers ikke er noe spesielt vanskelig å kjøre. Det var så mye annet positivt med Yamaha XSR 900 Abarth at problemet med håndleddene fort ble glemt for min del. Dessuten var setet utrolig godt å sitte på.

Moderne elektronikk Den karismatiske CP3-motoren og girkassen jobbet konstant i harmoni og sørget for en smooth kjøreopplevelse. Selv om motorsykkelen har et retro utseende, er innmaten av ypperste klasse. Tre forskjellige kjøremoduser, STD, A og B, har forhåndsinnstilte settinger for Traction Control og bestemmer hvor følsom gassresponsen skal være. Traction Control-systemet kan likevel graderes eller skrus helt av, uavhengig av hvilken kjøremodus du er i. Alt av nødvendig informasjon kan leses av i det digitale speedometeret, hvor du også finner en gir-indikator, bensinmåler og turteller. Bremsene fungerer greit og sørger for at det er lett og få ned farten. De har også en ABS-funksjon som gjør at sikkerheten er helt der vi ønsker at den skal være. Kombinasjon av to verdener, gammelt og nytt, er en genial måte å produsere en motorsykkel på når man han lyst til å lage noe spesielt. Yamaha har nok en gang vist at de behersker å lage en MC av denne typen, og kjøreturen på Sardinia med denne nyheten var en veldig god opplevelse. Yamaha XSR900 Abarth er en sjarmerende motorsykkel som også har kjøreegenskaper på et høyt nivå. Samarbeidet mellom Yamaha og Abarth på denne modellen har vist seg å fungere utrolig bra! Tilgjengelighet Om du er fristet til å kjøpe dette gliset, forstår jeg deg godt. Men det kan være lettere sagt en gjort. XSR900 Abarth har et begrenset opplag på kun 695 eksemplarer. Disse skal fordeles utover mange forskjellige land. Heldigvis er Norge et av landene hvor det er mulig å bestille denne motorsykkelen, men det vil ikke si at det bare er å stikke til nærmeste Yamaha-forhandler for å ta en titt. Dette er en MC som forhandlerne neppe har råd til å ha stående på gulvet. Her må det nok betales før du får et glimt av motorsykkelen. Prisen ligger på 168.900 kroner. Rett før jeg leverte inn denne saken, ringte jeg til en Yamaha forhandler i Oslo. De kunne bekrefte at det fortsatt var mulig å bestille XSR900 Abarth, men at de fort kan bli utsolgt. Så, om du er interessert, har du ikke mye tid å miste. Førstemann til mølla!

Testføreren mener: Yamaha XSR900 Abarth er en motorsykkel som garantert vil snu mange hoder langs veien. Et klassisk og rent design supplert med flotte detaljer, sender ut mange gode vibber. Jeg er veldig fornøyd med at Yamaha også har satt sikkerheten og kjøreegenskaper i forsetet. Dermed er sykkelen ikke bare er fin å se på, men også god å kjøre. Litt slitsomt for håndleddene i lengden på grunn av en framoverlent sittestilling og et lavt styre. Motorsykkelen er smidig og fungerer utmerket på svingete veier. Heftig akselerasjon og masse effekt over hele linja. XSR900 Abarth har en motor med et godt rykte og en girkasse som fungerer knirkefritt. Den gromme lyden fra de doble Akrapovic lyddempere er vanskelig å ikke like. Litt for ekstrem til å anbefale for nybegynnere, men folk med litt mer erfaring, som liker den retro stilen og har kraftige håndledd, vil være i den riktige målgruppa. Yamaha XSR900 Abarth gir deg mye motorsykkel for pengene. Tekniske data: Motor: Motortype: 3-sylindret, Firetakt, væskekjølt, DOHC, 4-ventilers Slagvolum: 847 cm³ Boring x slag: 78,0 mm x 59,1 mm Kompresjonsforhold: 11,5 : 1 Maks. effekt: 84,6 kW (115HK),10 000 rpm Maks. dreiemoment: 87,5 Nm, 8 500 rpm Smøresystem: Wet sump Clutchtype: Våt, Multiplate Forgasser: Bensininnsprøytning Tenningssystem: TCI Startsystem: Elektrisk Fremdriftsystem: 6-trinns Kraftoverføring: Kjede Fuel consumption: 5,2 l/100km CO2 emission: 120 g/km Chassis Ramme: Diamant Fjæringssystem foran: Teleskopiske gafler Vandring foran: 137 mm Castervinkel: 25º Trail: 103 mm Fjæringssystem bak: Svingarm, (lenkearm) Vandring bak: 130 mm Bremser foran: Hydraulisk brems med doble skiver, Ø 298 mm Bremser bak: Hydraulisk enkel skive, Ø 245 mm Dekk foran: 120/70ZR17M/C (58W) Dekk bak: 180/55ZR17M/C (73W) Dimensjoner Lengde: 2 075 mm Bredde: 815 mm Høyde: 1 135 mm Setehøyde: 830 mm Akselavstand: 1 440 mm Minimum bakkeklaring: 135 mm Servicevekt (fulltanket med olje og drivstoff): 195 kg Tankvolum: 14 l Kapasitet oljetank: 3,4 l Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 6-2017. Trykk på bildene i galleriet under for å se bildene av Yamaha XSR900 Abarth i stor visning og lese bildetekstene.

#YamahaXSR900Abarth #Yamaha #Test #Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.