Test av Yamaha SCR950 – ”Scramblisert” cruiser

03.03.2018

 

Den japanske produsenten Yamaha utvikler stadig nye modeller som faller i smak hos motorsykkelentusiaster verden over. Denne gangen har de prøvd noe nytt ved å blande en cruiser med en scrambler. Resultatet er nye Yamaha SCR950. Jeg ble invitert til presselanseringen på den italienske øya Sardinia for å prøvekjøre nyheten.

 

Tekst: André Bruer Stepanoski. Foto: Yamaha.

 

Etter mange mil på asfalterte veier tok vi av fra hovedveien og kjørte inn på en støvete grusvei. Alt jeg hadde lært om motorsykkelens kjøreegenskaper på asfalt var ikke lenger av stor betydning. Nå var det løst underlag som sto på menyen, og jeg måtte føle meg fram sakte, men sikkert. Rundt en slakk sving åpenbarte det seg en oversvømmelse i form av en STOR vanndam midt i veien. Jeg hadde allerede konkludert med at vi måtte snu. Vår ledsager var ikke av samme oppfatning og siktet seg inn på det grunneste punktet. Det var bare en ting å gjøre; å følge etter.

 

Tidløs stil

Yamaha SCR950 minner deg kanskje om en annen Yamaha på markedet, nemlig XV950R. Disse to er i bunn og grunn de samme motorsyklene, men den japanske fabrikanten bestemte seg for å lage en cruiser som var inspirert av Street Scramblerne fra 1960-tallet. Det vil si at motorsykkelen får et litt annerledes utseende og blir noe mer egnet til å kjøre på andre steder enn asfalterte veier. SCR950 har fått litt høyere bakkeklaring, eikede hjul med aluminiumsfelger, nye grove dekk, et flatt sete og et bredt offroad-inspirert styre. Dette skaper også en tidløs stil som Yamaha mener det er vanskelig å motstå.

 

Første møtet med SCR 950

Det var bare noen få timer etter at jeg hadde ankommet Sardinia at jeg og en gruppe med nederlandske motorsykkeljournalister skulle ut og storkose oss på Yamahas nye SCR950. Sola stekte og svetten rant, men en lett bris fra havet gjorde det mulig å overleve med alt det varme kjøreutstyret på. Idet vi fikk beskjed om å fyre opp den tosylindra motoren for første gang, fikk jeg et problem. Hvordan skrur man på tenninga? De andre må tydeligvis ha blitt tipset, fordi jeg var den eneste som ikke skjønte noen ting. Litt desperat prikket jeg sidemannen på skulderen som raskt skjønte problemet. Han strakk hånda ned under bensintanken, fremme på høyere side, og skrudde på teninga. Vi var i gang og jeg var veldig klar til å ta med Yamahas nyskapning rundt på den italienske storøya. 

 

Som tidligere nevnt kommer SCR950 med ganske grove dekk. Bridgestone Trail Wing er en type dekk som blir beskrevet av Yamaha på denne måten: ”Utformet for å gi rikelig med veigrep samt å kunne håndtere moderat offroadkjøring”. Idet vi begynte å klarte oppover i det nydelige landskapet og hadde fått opp temperaturen i dekkene, ga de inntrykk av å ha et solid feste i den varme asfalten. Førsteinntrykket av motorsykkelen generelt var godt, og selvtilliten bygde seg raskt opp. Det samme gjorde nedleggvinkelen.

 

Helt til en skrapelyd plutselig skremte meg midtsvings i en brå kurve. Var det fothvilerne som traff bakken? Jeg var da vel ikke så langt ned, tenkte jeg. Etter hvert begynte jeg å høre skrapelyden fra de som kjørte både foran og bak meg. Ved første pausen vi fikk, hoppet jeg av sykkelen og bøyde meg ned for å ta en nærmere titt på fothvilerne. De var like hele. Det viste seg at det var festet en liten stang, med en kule på tuppen, i en skrå vinkel ut fra fothvilerne. Disse hadde allerede blitt noen millimeter kortere. Jeg har aldri før kjørt en motorsykkel med noe slikt under fothvilerne, men skjønte etter hvert at jeg kunne bruke dem som en slags måleenhet. I og med at de hele tiden ble kortere, visste jeg at hver gang skrapelyden kom, var det personlig rekord i nedlegg på SCRen.

 

Kjørekomfort

Etter å ha skrapt sykkelen noen mil videre og bygd opp tilliten ytterligere, begynte jeg igjen å nyte turen. Sittestillingen på Yamaha SCR950 er både naturlig og behagelig, og jeg fikk inntrykk av at jeg aldri kom til å bli sliten av kjøre en slik type MC. Like etter begynte jeg å få vondt i rompa. Dette kan ha sammenheng med flyturen til Sardinia tidligere den dagen, men for å være helt ærlig, så tror jeg ikke det var derfor. Heldigvis var det en enkel løsning på problemet. Yamaha SCR950 har et såpass høyt styre at det er mulig å stå og kjøre. Jeg gjorde dette fra tid til annen og sluttet derfor å syte over setet som ikke var perfekt.

Solide dempere i front (teleskopiske gafler, Ø 41 mm) og doble piggyback-støtdempere bak ser både kult ut og ga også en ”smooth ride” gjennom de svingete veiene.

 

Effekt og bremser

Når den relativt lille bensintanken på 13 liter er fylt opp til randen, er motorsykkelen oppgitt til å veie 252 kg. Motoren på 942 kubikk har en oppgitt maksimal effekt på, hold deg fast, 54,3 hestekrefter ved 5500 omdreininger. Maksimalt dreiemoment skal være 79,5 Nm ved 3000 omdreininger. Så fordekket lettet ikke akkurat fra bakken ut av svingene, men 950en kom seg greit nok opp i marsjfart.

Når det kommer til det å få ned farten, må jeg si at bremsene som sitter på Yamaha SCR950 langt ifra er en av motorsykkelens beste egenskaper. En enkel bremseskive foran blir litt i det minste laget når du skal stoppe 252 kg pluss din egen vekt. Men som et plaster på såret er heldigvis motorsykkelen utstyrt med ABS-bremser.

 

Det stilrene LCD-displayet med store digitale tall gjorde det enkelt å lese av hastigheten under alle lysforhold. Lyden fra V-Twin-motoren og det bazooka-lignende enderøret var rett og slett behagelig å høre på.

 

 

Testfører på dypt vann

På grusveien siktet ledsageren seg inn mot vanndammen og ga gass. Vi andre fulgte etter, og i de oversiktlige speilene kunne jeg se at testførerne bak meg også kom seg trygt over. Oversvømmelsen var ikke så stor som fryktet, og jeg fikk til og med avkjølt føttene i det kalde vannet. Vi fortsatte innover på grusveien, og alle sto på fothvilerne idet vi begynte å gi litt mer gass. Det er ikke hverdagskost for meg å kjøre på grus, så dette syntes jeg var både utfordrende og utrolig gøy. Jeg fikk med en gang mye mer glede ut av SCRen på disse traktorveiene, og jeg kjente det begynte å bruse i blodet. Etter en halvtimes tid begynte jeg virkelig å få dreisen på det hele og hadde rett og slett en fantastisk kjøreopplevelse med Yamahan. Når jeg ikke trodde det kunne bli stort bedre, ble landskapet bare vakrere idet vi kom oss enda mer opp i høyden. På dagens høyeste punkt tok vi i en drikkepause, og jeg reflekterte over kjøreturen så langt. SCRen var blitt ganske støvete og skitten, men det var rett og slett kledelig.

 

Naturlige begrensinger

På veien tilbake møtte vi på noen litt grovere grusveier, og jeg traff en del større dumper og hull i veibanen. Selv om jeg var veldig positivt overrasket over motorsykkelen sine offroadegenskaper, skjønte jeg at den også hadde sine begrensninger. Det var demperne bak som først hintet til at det ble litt i det meste laget for sykkelen. Yamaha SCR 950 er ikke en fullblods scrambler men en ”scramblisert” cruiser. Jeg tror det er viktig å huske på det, om du ikke har lyst til å ende opp i buskene.

 

Fleksibel tohjuling

Da det var slutt på grusveiene, gjensto det bare noen få mil på strøkne asfalterte veier, før vi var tilbake på hotellet. Med bedre kjennskap til sykkelen enn tidligere på dagen fikk jeg enda bedre flyt de siste minuttene av kjøreturen. Hvordan girkassa og gassrespons var hadde jeg tenkt veldig lite over i løpet av dagen, nettopp fordi disse tingene fungerte eksemplarisk. Oppsummert hadde Yamaha SCR950 gitt meg en kjøreopplevelse utenom det vanlige, og jeg satt igjen med et inntrykk av å ha kjørt en spennende og fleksibel motorsykkel.

Yamaha sier selv at denne motorsykkelen handler om ”gode vibber og kul stil”. Syntes du ikke stilen er kul nok, tilbyr Yamaha også deler som er skreddersydd til SCR950. Som for eksempel Akrapovic Slip-on-eksospotte og Öhlins-støtdempere.

Fargevalgene står mellom Racing Red og Yamaha Black. Veiledende pris for en 2017 Yamaha SCR950 ligger på 135.900 kroner, og da får du ganske mye motorsykkel for pengene.

 

Testføreren mener:

Yamaha SCR950 er en fleksibel motorsykkel som er nokså lettkjørt. Selv om motorsykkelen har ABS-bremser syntes jeg ikke motorsykkelen stopper fort nok. I tillegg mangler den Traction Control, noe som gjør det vanskelig å anbefale den for nybegynnere. Gassresponsen og girkassen fungerer utmerket, men personlig savner jeg litt mer trøkk i motoren. SCR 950 er først og fremst lagd for å kjøres på asfalt, men offroadegenskapene imponerte meg. Motorsykkelen ser bra ut, men hadde jeg gått til innkjøp av en, hadde jeg nok samtidig benyttet meg av noe av tilbehøret som kan kjøpes separat. Yamaha SCR950 er en spennende motorsykkel med mye potensiale, men jeg sitter igjen med en følelse av at den er langt ifra komplett.

 

 

Tekniske data:

 

Motor

Motortype: Firetakt, Luftkjølt, 4-ventilers, SOHC, V-type 2-sylindere

Slagvolum: 942 cc

Boring x slag: 85,0 mm x 83,0 mm

Kompresjonsforhold: 9,0 : 1

Maks. effekt: 40 kW (54,3 hk) @ 5 500 rpm

Maks. dreiemoment: 79,5 Nm (8,1 kg-m) @ 3 000 rpm

Smøresystem: Wet sump

Clutchtype: Våt, Multiplate

Forgasser: Bensininnsprøytning

Tenningssystem: TCI

Startsystem: Elektrisk

Fremdriftsystem: Konstant utveksling, 5-trinns

Kraftoverføring: Remdrift

Fuel consumption: 5 l/100 km

CO2 emission: 115 g/km

 

Chassis

Ramme: dobbel rørramme

Fjæringssystem foran: Teleskopiske gafler, Ø 41 mm

Vandring foran: 135 mm

Castervinkel: 29º

Trail: 130 mm

Fjæringssystem bak: Svingarm

Vandring bak: 110 mm

Bremser foran: Hydraulisk brems med enkel skive, Ø 298 mm

Bremser bak: Hydraulisk enkel skive, Ø 298 mm

Dekk foran: 100/90-19M/C 57H

Dekk bak: 140/80R17M/C 69H

 

Dimensjoner

Lengde: 2 255 mm

Bredde: 895 mm

Høyde: 1 170 mm

Setehøyde:  830 mm

Akselavstand: 1 575 mm

Minimum bakkeklaring: 145 mm

Servicevekt (fulltanket med olje og drivstoff): 252 kg

Tankvolum: 13 liter

Kapasitet oljetank: 4,3 liter

 

Veil. pris: 135.900,-

 

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 5-2017.

 

Trykk på bildene i galleriet under for å se bildene av Kawasaki Ninja 650 i stor visning og lese bildetekstene.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.