Test av Kawasaki Ninja 650 – Skarp utfordrer!


Den vekker din oppmerksomhet, og den vil definitivt vekke dine følelser. Kawasaki er på scenen igjen, denne gangen med en Ninja. En 650-utgave rettet mot yngre førere og førstegangskjøpere. Når det står både Kawasaki og ikke minst Ninja på sykkelen, forplikter det. Det er lett å få høye forventninger. Det hadde i hvert fall jeg...

Tekst: Oddbjørn Myklebust. Foto: Kawasaki/Myklebust.

Mellomklassesegmentet er viktig for motorsykkelprodusentene. Dette er et segment hvor det omsettes store mengder tohjulinger. Er man ikke på banen, går en glipp av mange salg, omsetningen blir mindre og man taper markedsandeler og makt. Derfor er det ekstremt viktig å henge med i denne kampen. Yamaha har gjort det tøft for konkurrentene med sine MT-modeller, men nå kommer svaret fra Kawasaki. Det er egentlig riktigere å si at svaret kommer i form av to modeller, Z 650 og Ninja 650. Z 650 har vi allerede presentert i MC-avisa nr. 2-2017, en sykkel som fikk svært god omtale.

Tilbake til grønt, japansk kampsport og mystikk, nå er det Ninja 650 som gjelder. Vi er et knippe journalister som er invitert ned til Almeria i Spania for å møte nykomlingen. Designmessig er den en perle. Den har alt en Ninja skal ha. Den råe, aggressive fronten er tydelig inspirert av ZX-10R. Dekoren går i Kawasaki-grønn, sort og noen kledelige innslag av hvitt. Et sammensatt ytre av rette kanter, runde linjer og skarpe kontraster. Ingenting virker tilfeldig, dette virker gjennomtenkt ned til minste skrue. Det er vel typisk Kawasaki og deres Sugomi-filosofi. Alt har en hensikt, en tjenelig form og ikke minst riktig vekt.

Ninja 650 er arvtakeren etter ER-6F, en modell som har vært med gjennom mange år, men som nå var moden for utskiftning. Til sammenligning kan vi si at den nye trellisrammen på Ninja 650 er 15 kilo lettere enn ER-6F-rammen, noe som bekrefter at produsenten mener alvor.

Det er morgen, og solen skinner fra skyfri himmel. Utenfor hotellet står rekken at Ninjaer. En og annen nysgjerrig golfspiller som bruker denne golfresorten som tilholdssted stopper opp for å se. Jeg finner min sykkel, ja, for her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Jeg har fått min egen sykkel med eget nummer, et nummer som blir brukt i rekkefølge under fotografering osv. Kawasaki er virkelig proffe til å arrangere slike testkjøringer. Det skal vel innrømmes at jeg blir litt overrasket når jeg setter meg på Ninjaen. Når man iakttar den fra siden, står den frem som en sportssykkel, og de har som regel en fremoverbøyd, ekstrem sittestilling. Sittende i salen er det bare å konstatere at kjørestillingen er riktig så behagelig. Egentlig er sittehøyden lav med sine 790 mm, noe som vil passe mange førere. Styret er så passe høyt at en ikke sitter fremoverbøyd, og knevinkelen er absolutt til å leve med. Ninja 650 er en sykkel mange vil finne seg vel til rette på. Nøkkelen vris rundt, et lite trykk på startknappen og parallelltwinen er i gang.

Foran meg har jeg et instrumentpanel jeg faller pladask for. All informasjon er så imponerende tilgjengelig, oversiktlig og ikke minst designmessig riktig. Mine tre favoritter; turtall, girangiving og fart kommer tydelig frem. Turtallsklokka i midten er stor og i klassisk utførelse. På venstre side er varsellampene og lysindikatorer. På høyre side en digital skjerm med fart og alt det andre som trengs for turen; bensinmåler, klokke, osv. Alt pakket inn i et troverdig Ninja-design. Mer smakfullt enn dette har jeg vanskelig for å tro det kan gjøres.

Vi er på vei oppover åssidene, en lang grønnsvart rekke, og under meg jobber en fyrig parallelltwin for å imponere. Dette er en videreutviklet motor av den som stod i ER-6f. Den er to kilo lettere og selvfølgelig tilpasset den nye Euro4-standarden Effektmessig leverer den nå 68 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til 65,7 Nm. Den er satt opp til å levere en jevn effektkurve over hele registeret. Motoreffekten er absolutt bra nok til å være en 650. Selv om produsenten har gjort seg streben med å lage en jevn effektkurve, er det ikke tvil om at motoren trives best og leverer mest på høyere turtall. Da blir den virkelig livlig. Slike parallelltwins er alltid forbundet med vibrasjoner, og denne motoren skaper også vibrasjoner. Ikke ubehagelig, men mer som en bekreftelse på at her er det krefter i sving. Jeg la merke til at denne murringen var mest fremtredende ved 6000 omdreininger. Det kjennes både i baken og i føttene, ikke ubehagelig, det er tross alt en motorsykkel. En nydelig twin-musikk buldrer ut av eksosanlegget. Når motoren virkelig blir utfordret til å dra det ut på femte giret, er det bare å nye duetten, skikkelig heavy metal for to. Jeg vrir rulla, og speedometeret viser tall som 176, og denne twin-rakkeren vil bare mere. Selv under slike hastigheter virker Ninja 650 som om den har stålkontroll. Det virker bare som den roper; mere, mere.

Ser vi for oss at målgruppa for denne modellen er førstegangskjøpere og uerfarne, vil denne motoren gi mer enn nok underholdning. Den har rå kraft nok til å presse frem både gledestårer og latter når ”rulla” vris til bunn. I tillegg blir den assistert av en girkasse som ikke står tilbake for noe. Denne igjen betjenes med en assist/slipper-clutch som gjør giringen svært enkel. Dette er et gjennomprøvd system som Kawasaki mestrer.

Innledningsvis var vi inne på vekt. Det er denne vektreduksjonen som er den største og viktigste forskjellen fra ER-6f og nye Ninja 650. Den nye trellisrammen er 15 kilo lettere. En ny svingarm har senket vekten ytterligere med 4,8 kilo, og motoren er 2 kilo lettere. Til sammen blir dette en vekttap på nesten 22 kilo, en vektreduksjon som ville gjort en middelaldrene fitnessdronning Kawa-grønn av misunnelse. Vekttapet, kombinert med Kawasakis massesentraliserings-prinsipp, er det som virkelig utgjør den store forskjellen på nye Ninja 650. Den er virkelig lettkjørt og enkel å kaste inn og ut av svingene. Landskapet vi beveger oss i har veier som må være hentet fra motorsykkelhimmelen, for bedre enn dette blir det ikke. Lange slake kurver avløses av krappe hårnålssvinger, og hele tiden viser Ninja 650 at den er på høyden.

Dempesystemet er også viktig for en god og trygg kjøreopplevelse. Nå skal det sies at demperne ikke er særlig påkostede greier, men de mestrer forholdene og utfordringene tilfredsstillende. Sykler i dette segmentet må bygges på budsjett for å ende opp med en akseptabel pris, og da er det selvfølgelig begrensing for hvor avanserte og kostbare komponenter som kan brukes. Bak står en horisontal Back-link monodemper som ifølge Kawasaki skal levere mer sportslige egenskaper og bedre komfort. Den er festet via en linket arm, noe som øker følsomheten og effekten av dempingen. Det er bare forspenningen som kan justeres. I front står en vanlig konvensjonell front, og dempingen kan ikke justeres. Demperoppsettet er nok fra fabrikkens side beregnet for litt lettere førere enn oss skandinaver. Dette kan kompenseres for med å ha i tykkere olje i gaffelen og erstatte bakdemperen med for eksempel en Öhlins demper. Men dempingen var absolutt grei nok for mine 85 kg.

Den bremser som en Kawasaki, og det er det Nissin som sørger for. Nissin-logoen finner man på mange av Kawasakis modeller, så det er ingen tvil om at det fungerer. Jeg har vent meg til en kjørestil hvor jeg som regel har to fingrer på bremsehendelen, og på Ninja 650 er det alt som skal til for å ha full kontroll under aktiv kjøring. Tradisjon tro virker det som om det kun er lagt vekt på god forbrems, for bakbremsen er så som så. På framfelgen står to 300 mm bremseskiver. Disse stoppes av firestemplede kalippere, så her er det nok av bremsekraft. Som nevnt er det mer stusselig bak. Enkel 220 mm skive og enkel kalipper. Med til fakta er jo at mange ikke bruker bakbremsen nevneverdig. Derfor blir dette ikke prioritert. ABS er jo standard på motorsykler som leveres i Europa, og produsenten har valg å bruke Bosch Compact 9.1 ABS på Ninja 650.

Ambisiøst med Ninja

Som nevnt innledningsvis blir det automatisk knyttet forventninger til et produkt som bærer to merkevarer som Kawasaki og Ninja. Ser vi på Kawasaki H2, ZX-10R og ZX-6R er alle disse ekstremprodukter. Ninja 650 er laget med et annet formål. Den er mye mer tilpasset til gatebruk, mens brødrene bør ha en bane for å vise hva de duger til. Slik sett er Ninja 650 et helt annet konsept. Den er laget for å tiltrekke seg en annen kjøpergruppe. En stor utfordring når man skal produsere en sykkel som skal appellere til mange, er at en ender opp med et produkt helt uten identitet som faller blant mange stoler. Vi har gjennom de senere årene sett en del eksempler på dette. MC-produsenter som har stor tiltro til en modell fordi den skal være en allrounder, og en forventer høye salgstall. Og så blir resultatet så kjønnsløs og kjedelig at det ikke er noen som gidder å kjøpe den.

Her synes jeg Kawasaki har gjort en god jobb og endt opp med et bra resultat. Identiteten, Ninja, er et sterkt varemerke, et varemerke mange kan ønske seg at skal pryde tohjulingen sin. Dette er ikke en ER-6f med dvaske oppdateringer. Dette er en ny modell med ny ramme og baksving, en vektreduksjon på bortimot 22 kilo og forbedret motor med ny karakteristikk. En total pakke som på ingen måte har mistet identiteten, mer en ny tilnærmelse til Ninja. Prismessig havner den i øverste laget sammenlignet med andre i samme klasse.

Kjøreopplevelsen setter ikke konkurrentene i dårligere lys, for kampen er hard i dette segmentet. Alle vil være med og det er mange bra sykler. Hvorfor skal man da velge Ninja 650? Identitet blir for meg det enkle svaret. Identitet som ligger i mangeårig Ninja-historie, arv og ikke minst utmerkelser på racing-banen. Ninja 650 leverer kjøreopplevelser som kan gi deg gåsehud. Den hiver deg rundt svinger i rasende tempo, og motoren nærmest roper at den vil ha mer. En perfekt MC for den som ønsker et transportkjøretøy, men samtidig vil ha det ekstra gøy etter arbeidstid. Der du ferdes vil du garantert få oppmerksomhet med et slikt aggressivt ytre. Er du førstegangskjøper eller ser på deg selv som urutinert motorsyklist, kan jeg absolutt anbefale Ninja 650.

Testføreren mener:

Vi hadde ikke kjørt mange milene før jeg ble sikker på Ninja 650 sine kvaliteter. Vektreduksjonen har gjort den til en meget lettkjørt og kvikk sykkel. Motoren virker også som en ordentlig arbeidshest. Den trives godt på turtall, og etter hvert som turtallet stiger kommer også vakker musikk ut av eksosløpet. Jeg synes at Kawasaki har lyktes godt med sin nykommer. Den oppleves så velbygd og gjennomført, som et ferdig resultat. Instrumentpanelet må jeg trekke frem som noe av det beste jeg har opplevd. For det første er det enkelt å få ut den viktigste informasjonen. I tillegg er det så designmessig riktig at hvis en fant det liggende løst på bakken et sted, ville man tenke, det der hører hjemme på en Ninja. Motor, chassis, demping, brems og kjøreopplevelse – alt dette vil plassere Ninja 650 høyt oppe i sjiktet for denne type sykler. Selvfølgelig finnes det heftigere greier, men da er prislappen og forutsetningene en annen. Klassen har fått seg en ny og kjærkommen konkurrent vel vert å teste. Det er tross alt en Ninja.

Tekniske data:

Motortype: Væskekjølt, 4-takts Parallell Twin

Slagvolum: 649 cc

Størrelse x slagdybde: 83 x 60 mm

Kompresjonsforhold: 10.8:1

Ventilsystem: DOHC, 8 ventiler

Drivstoffsystem Innsprøytning: Ø 36 mm x 2 med doble gasspjeld

Startsystem: Elektrisk

Smøring: Tvunget smøring, semi-tørr sump

Bremser front: Doble semi-flytende 300 mm bølgete skiver. Caliper: 2-stemplet

Bremser bak: Singel 220 mm bølgete skive. Caliper: En-stemplet

Fjæring front: 41 mm teleskopgaffel

Fjæring bak: horisontal Back-link med justerbar fjær-forspenning

Maksimal effekt: 50.2 kW {68 HK} / 8.000 rpm

Maksimalt dreiemoment: 65.7 Nm / 6.500 rpm CO2

Utslipp: 107 g/km

Girkasse: 6-trinns

Sluttutveksling: Forseglet kjede

Clutch: Våt multi-disk, manuell

Rammetype: Gitter, strekkfast stål

Trinse: 100 mm

Fjæringsvei foran: 125 mm

Fjæringsvei bak: 130 mm

Dekk, front: 120/70ZR17M/C (58W)

Dekk, bak: 160/60ZR17M/C (69W)

L x B x H: 2.055 x 740 x 1.135 mm

Akselavstand: 1.410 mm

Bakkeklaring: 130 mm

Drivstoffkapasitet: 15 liter

Setehøyde: 790 mm

Kjøreklar vekt: 193 kg

Pris fra: 119.990,-

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 4-2017.

Trykk på bildene i galleriet under for å se bildene av Kawasaki Ninja 650 i stor visning og lese bildetekstene.

#Nyhet #Test #Kawasaki #KawasakiNinja650

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.