Curtiss Warhawk – den første og siste


Curtiss Motorcycles het tidligere Confederate Motorcycles og var kjent for sine mildt sagt outrerte modeller. Sykkelen vi presenterer her er døpt Warhawk, og er den første modellen som presenteres etter navneskiftet. Den er også, i følge talsmenn, den siste med bensinmotor.

Warhawk er et tradisjonsrikt navn i Curtiss-sammenheng. Glen Curtiss var flypioneer og racefører. Han var også den første amerikaneren til å lage en motorsykkel med V-motor. Flyfabrikken hans leverte et stort antall Curtiss P40 Warhawk til de allierte styrkene under andre verdenskrig, så genetikken er i orden!

Motoren i Warhawk er en 2163 cc 56,25 graders V-twin som yter 150 hester og dramatiske 218 Nm – ved 2000 omdreininger!! Den er montert i en brutalt utseende, forkrommet ramme, og sykkelen kan egentlig betraktes som en utstillingsmodell, takket være de mange intrikate detaljene. Produksjonen er da også begrenset: Kun 35 stk. skal lages, og prisen blir $105.000.

I følge direktør Matt Chambers har Curtiss brukt all tilgjengelig kunnskap for å lage denne sykkelen like solid som et bankhvelv. Han hevder videre at det ikke er mulig å bygge en råere og mer eksplosiv hotrod enn Warhawk. Store ord, men ting kan tyde på at han har dekning for dem. Det er bare å håpe at han ikke mener beskrivelsen bokstavelig …

Det kan være verd å merke seg at Curtiss slår fast at dette er den siste sykkelen med forbrenningsmotor fra deres side – et faktum som understrekes av at de gikk i kompaniskap med Zero Motorcycles samtidig med navneskiftet. Målsettingen med samarbeidet er å lage en elektrisk cruiser de vil kalle Hercules.

Det er et navn som forplikter …

#Nyhet

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg