Emflux One – spennende elektrisk fra India

18.02.2018

 

I siste nummer av MC-avisa hadde vi en artikkel om India som MC-produsent. Som en liten oppfølger har vi en sak som viser at inderne kommer, og de kommer sannsynligvis fort! Det siste tiåret har det vært fullt mulig å kjøpe elektrisk motorsykkel, enten det nå er KTM Freeride E, Zero eller en av de mange andre som finnes på markedet. Men, når så du egentlig en elsykkel på veien? Det kan med rette hevdes at det som finnes enten er for slapt, for tungt eller har for kort rekkevidde til å være et realistisk alternativ.


Den nye indiske Emflux One ser ut til å ha et svar på disse problemene – om ikke fullt ut, så i hvert fall et stykke på vei. Motoren er en vannkjølt AC induksjonsmotor som er oppgitt til 53 kW (71 hk). Nå skremmer ikke det en superbike-entusiast, men til daglig bruk er det mer enn nok – spesielt med tanke på at effekten ikke er turtallsavhengig. Sykkelen veier bare 169 kg og akselerasjon fra 0–100 skal gå unna på ekstremt imponerende 3 sekunder!!


Batteriet er et 9,7 kWh li-ion med celler fra Samsung, og det hevdes at det gir en rekkevidde på 200 kilometer på åpen vei. I tettbygde strøk faller det til rundt 150 km. Igjen, ikke oppsiktsvekkende, men tilstrekkelig for mange. Ladingen tar tre timer fra vanlig nettuttak og langt mindre med hurtiglader. Produsenten sier at 80% lading kan oppnås på 36 minutter – forutsatt riktig ladeutstyr. La gå med at du kan fylle bensin atskillig raskere, men det er i hvert fall et skritt i riktig retning.

 

Av øvrig teknologi kan Emflux One skryte av touchscreen display, kamera foran og bak, innebygd navigasjonssystem, WiFi, Bluetooth og 4G som gjør at oppdateringer kan skje trådløst. Av mer konvensjonelle komponenter kan nevnes fagverksramme i stålrør, monosvingarm og Brembo bremser med ABS. Utsalgspris i India blir £7000,  men det skal også lages en påkostet versjon med karbonfiber karrosserideler, Øhlins fjæringskomponenter og smidde alu-hjul. Prisen på go’versjonen er oppgitt til £12000.


Emflux satser til å begynne med på en meget begrenset produksjon: 199 sykler er øremerket det indiske markedet og ytterligere 300 er til eksport i 2019. Det blir spennende å følge dette firmaet, for hvis sykkelen lever opp til omtalen, er det brukbare saker. Dessuten er den pen!

 

Bildegalleri:

 

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.