Test av Kawasaki Z900 – Når villdyret brøler

02.02.2018

 

Jeg elsker det brølet. Turtallsnåla raser fra seks-tallet opp mot ni. Det råe skriket kommer fra innsugsboksen, og det underbygger den ekstreme akselerasjonsopplevelsen. Rekkefireren er fylt med elleville hester, som alle drar i en retning. Den nye Z900 er en sann fryd å kjøre.

 

Tekst: Oddbjørn Myklebust. Foto: Kawasaki/Myklebust.

 

Z i 40 år

De som kjenner Kawasaki vet om deres mangeårige Z-historie. I år feires det faktisk 40-års jubileum med Z. Og slikt skal markeres. De har laget to nye Z-modeller. Z650 ble presentert i forrige utgave av MC-avisa, og nå er det tid for den nye storebroren, Z900. Tidligere har vi blitt kjent med både Z700 og Z800. Motoren er nå boret ytterligere opp til 948 cc, og navnet ble naturligvis Z900. Med Kawasakis 40 års lange erfaring og kompetanse fra å lage disse Z-modellene, har vi lov å forvente oss et bra resultat når familien får et nytt medlem. Vi dro til Almeria i Spania for å se om Z900 svarer til forventningene.

 

Skal vi ta for oss Z-klassen, må vi se på helheten. Slik tenker i hvert fall produsenten. Z650 er innstegsmodellen. En lett kjørevennlig motorsykkel som passer flere formål, men først og fremst for de som ikke krever ekstremt mye av en gatesykkel. I den andre enden av Z-familien finner vi Z1000 og Z1000 R edition, sykler for ekspertene som ønsker det ekstreme. Hvor finner vi da Z900? Jo i midten selvfølgelig, den skal dekke gapet. Da blir stikkordene; spennende og enkel. Og er det noe Z900 er, ja så er det akkurat det. Spennende, på grunn av utseende og den hissige motoren. Enkel med sine briljante kjøreegenskaper.

 

Hissig motor

Etter en kort briefing om dagens kjørertur blir vi ”sluppet løs” fra hotellet. En skal ikke rulle mange meterne for å finne ut hvilke krefter som bor i denne rekkefireren. Kubikkstørrelsen er satt til 948 cc. Slikt blir det både hestekrefter og et brukbart dreiemoment av, 125 HK for å være eksakt. 12 mer enn i Z800. Motoren er den samme som står i Z1000, men med mindre boring. Produsenten har bestrebet seg på å lage en linær effektkurve, allikevel blir den enda sintere på høyere turtall. Kawasaki har sammenlignet motoren med konkurrentene innen samme MC-gruppe, og hevder at Z900 er den desidert heftigste av dem alle. Den er selvfølgelig Euro4-godkjent.

 

Vi kjører i rekke, ledet an av Kawasakis egne folk. Først gjennom byen, og en får anledning til å bli bedre kjent med sykkelen. Om litt er vi ute på mer landlige veier, trafikken avtar og tempoet økes drastisk. Det er moro, for denne Z900-motoren har nok av krefter og vil gjerne vise det. Vi dundrer ut på motorveien, og turtallsnåla raser i vei. Da kommer det fantastiske brølet, brølet som går gjennom marg og bein. Kawasaki har nemlig satt seg fore at akselerasjonsopplevelsen ikke skal  komme som fartsøkning alene. Nei den blir brutalt akkompagnert fra luftinnsuget. Smarte ingeniører har kommet opp med en løsning der luftstømmen kjøres gjennom hullplater som lager lyd, og denne lyden forandres med turtall og luftmengde som kanaliseres gjennom. For å ta den helt ut, er lyden stemt etter akustisk test. Farts- opplevelsen blir rå med dette som bakteppe, og vil du ha enda mer, er det bare å gløtte ned på turtallsnåla der den baner seg vei oppover.

 

Kreftene finnes langs hele registeret. Riktignok må man litt opp for at det virkelig biter i fra seg, men ved 6000 omdreininger blir det helt vilt. Det er som når du tar fem chilipeppers i munnen samtidig, tygger dem og trekker pusten dypt. Det bare eksploderer på en måte. Chili gjør vondt, Z900 er bare gøy, hysterisk artig!

Allerede fra starten bestemte produsenten seg for at Z-klassen ikke skulle utstyres med traction control eller motormappinger. Dermed er det ingen av modellene som har det.  

 

Slipper assist clutch

Kjøreopplevelsen blir ytterligere forbedret av clutch-systemet. Hendelen er superlett, men ønsker du å kjøre ekstra hardt, trenger den nesten ikke brukes. Girer du fra tredje til fjerde, er det bare å gi litt slakk på gasspådraget, vippe girsjalteret opp for så å legge fullt trykk på rulla igjen. I løpet av noen brøkdeler av et sekund har en skiftet gir, helt uten å bruke clutch-hendelen. Mer omfattende er det hvis man skal bruke samme prosedyre fra fjerde til tredje gir. Da må det klaffe med turtallet, noe som ikke er like enkelt. Derfor anbefales det å bruke clutchhendelen den veien. Men etter hvert når en lærer sin Z900 å kjenne, vil man sikkert kunne bruke systemet uten hendel begge veier.

 

Selve girkassen virker stram og velproporsjonert. Girene 1-5 har relativ kort avstand og passer perfekt til hurtig akselerasjon. Sjettegiret  er overdrive og gjør seg godt til ”cruising” på motorveien, og tåler godt høye hastigheter.

 

Kjøreglede

Etter hvert har kjøringen blitt heftigere, men alt blir gøy på denne Z900. Jeg har for lengst forstått at her står det ikke på sykkelen, her er det førerens egenskaper som utgjør det svakeste ledd. For undertegnede som er best kjent med cruisere, er sittestillingen litt fremmed, men jeg blir allikevel forbløffet over hvor godt jeg finner meg til rette. Med tåballene på fotpinnene og god knekk i knærne, strekkes armene ned mot styret. Alt i alt en noe aggressiv kjørestilling. Sittehøyden er perfekt. Begge beina når godt ned i bakken når det trengs, og gir en følelse av kontroll. Etter tre kvarter i salen er jeg fortrolig med kjørestillingen. Motor og giring går nå av seg selv, og etter den første beruselsen fokuseres nå sansene på andre ting. Vi har vært gjennom bykjøring, et heftig og fartsfylt strekk på motorvei, og nå dundrer vi oppover fjellsiden hvor veien bukter seg behagelig i landskapet. Hårnalsvingene kommer like ofte som de lange slake kurvene. Z900 beviser at den mestrer forholdene. Hele sykkelen virker så vel sammensatt, en perfekt sammensetning av motorkraft, kjøreegenskaper, opplevelse og design.

  

Massesentralisering er viktig i dagens mo- torsykkeldesign, og Z900 er ingen unntak. Eksos og katalysator er godt ”gjemt” under sykkelen, noe som er gunstig for massesentraliseringen.

Salen er sånn passe hard, og skiller seg ikke ut fra saler på andre gatesykler. Den bidrar til en god sittestilling. Dempingen virker for meg perfekt avstemt. Bak er en horisontalliggende monodemper med gode justeringsmuligheter. Denne er ”back-link” - montert, et system Kawasaki bruker på flere av sine modeller. Det gir en enda mer følsom og behagelig demping. I front står en justerbar opp ned gaffel. Justeringen er på venstre gaffelbein. Både forspenning og returdemping kan stilles inn etter ønske og behov.

 

Rammen er ny av året og er hele 13,5 kilo lettere. Dette bidrar til ytterligere kjøreglede. Svingarmen har fått en vektreduksjon, på  3,9 kilo. Alt i alt gir dette en Z som er lettere å kjøre, og ikke minst, morsommere.

 

Bremser

Det er ikke uventet at det står Nissin på kalliperne. Kawasaki har brukt Nissin sine bremsesystemer lenge, av den enkle grunn at de presterer veldig bra. I front står doble bremseskiver på 300 mm, og firestemplede kalippere biter seg fast alt etter ønsket trykk. Det hele kan fint doseres med bare to finger på bremsehendelen. Systemet virker følsomt, noe som gir føreren en god følelse av kontroll. Bakbremsen er ikke allverden, men nå er det vel de færreste som bruker den. En enkel skive på 250 mm skal stoppes av en enkel kalipper.      

 

 

Sugomi Filosofi

Når vi snakker om Kawasakis Z-modeller blir ordet Sugomi ofte nevnt, eller Sugomi filosofi, som det riktignok heter. Hva legges i det? Hva betyr det at en Kawasaki er bygget etter Sugomi filosofi? Først og fremst må jeg si at jeg liker når det er filosofi bak et produkt. Det styrker produktet. Det er gjennomtenkt, det har en hensikt, det har et mål. Slik jeg forstår det, er det en gjenomgående plan helt ned til de minste deler. Når man tilfører en del, holder det ikke bare at den er funksjonell. Utseende er også viktig, og like viktig er vekt. Når en lager deler til Z900 blir hver enkelt del designet etter følgene: Den skal være lett og smidig, underbygge et aggressivt utseende, være elegant og passe inn i en sammenheng for massesentralisering. Dette vil jeg si de har scoret godt på. Det kan leses av detaljer over hele sykkelen. Baklykten er et godt eksempel. Alle motorsykler må jo ha lykt bak. Etter Sugomi filosofi er den lett, selvfølgelig i LED utførelse, og utformet som en Z ser den sporty ut og bidrar til å underbygge den sterke Z-identiteten.

 

Ergonomi

Jeg blir fort fortrolig med Z900. Sittestillingen blir jeg fort vant til, og demperne virker perfekt for mine 85 kilo. Dempingen kan selvfølgelig justeres for å tilpasse både lettere og tyngre førere. Ønsker man å sitte høyere, er det allerede et accessory sete som er 25 mm høyere å få tak i. Det er også laget en liten vindskjerm som etter sigende skal ta bort noe av lufttrykket. Undertegnede synes ikke det var sjenerende vind selv uten vindskjerm. En liten detalj angående sittestilling. Når en sitter med tåballene  på fotpinnene, kommer helen på kjørestøvelen bort i eksospotta på høyre side. Dette blir litt irriterende, for eksosen vibrerer og det forplanter seg videre til støvelen. Løsningen kommer nok av seg selv. De fleste som investerer i en slik Z900 vil nok bytte ut originaleksosen til fordel for et Akrapovic-anlegg. Dette har en annen utforming, og støvelen vil ikke ta borti. 

 

Instrumenter

Det sies at det enkleste er ofte det beste, og det er det, ofte. Men på Z900 blir det gjerne litt i enkleste laget. Jeg liker bedre oppsettet på Ninja 650 til sammenligning. Det er større og gir bedre informasjon. På Z900 er det en klokke med alt info. Informasjonen er digital, og det mest fremtredene er turteller, fartsmåler og gir. I tillegg får du info om kjørelengde, klokke og bensinindikator. Vel mye, men en blir gjerne vant med det etter hvert.

 

Testføreren mener:

Jeg ble helt blåst av banen av den nye Z900, og kan ikke huske sist gang jeg hadde så mye moro på en motorsykkel. Motoren har mer enn nok av krefter for min del. Når akselerasjonen samtidig blir så nydelig akkompagnert av primalskriket fra luftinnsuget, er det en sann nytelse. Bremseeffekt, demping og kjørestilling, ja alt passer meg utmerket. Kawasaki har med sin Sugomi filosofi skapt en ny Z som ivaretar Z-familiens sjel og sanne DNA. Man bare vet at det er en Kawasaki når man kjører den. Den har Kawasaki-blod i årene. Jeg var litt missfornøyd med instrumenteringen, den kunne gjerne vært større og mer oversiktelig. Men, alt i alt er Z900 en ”hardcore” streetfighter som oser av styrke, blottet for traction control, motormappinger og annet dilldall. En ekte lettkjørt motorsykkel som vil falle godt i smak for den som har høye forventninger. Produsenten forventer å selge 10000 stk av denne motorsykkelen i Europa. Og med et slikt bra produkt skulle det ikke forundre meg at de klarer det, ja faktisk mer enn det!

 

Tekniske data:

 

Motortype: Væskekjølt, 4-takt rekkefirer

Slagvolum: 948 cm³

Størrelse x slagdybde: 73,4 x 56 mm

Kompresjonsforhold: 11,8:1

Ventilsystem: DOHC, 16 ventiler

Drivstoffsystem: Innsprøytning: Ø 38 mm x 4 med ovale gasspjeld

Startsystem: Elektrisk

Smøring: Tvunget smøring, våt sump

 

Maks. effekt: 92,2 kW {125 HK} / 9,500 rpm

Maksimalt dreiemoment: 98,6 N•m {10.1 kgf•m} / 7700 rpm

Drivstofforbruk: 5,5 l/100 km

CO2 utslipp: 138 g/km

Girkasse: 6-trinns

Sluttutveksling: Forseglet kjede

Clutch: Våt multi-disk, manuell

 

Bremser, front: Doble semi-flytende 300 mm petal-skiver.

Caliper, front: Doble motsatt 4-stempel

Bremser, bak: Enkel 250 mm petal-skive.

Caliper, bak: Enkel stempel

Fjæring, front: 41 mm invertert gaffel med justerbar kompresjonsdemping og fjær-forspenning

Fjæring, bak: Horisontal Back-link, trykksatt demper med justerbar returdemping og fjær-forspenning

 

Rammetype: Gitter, strekkfast stål

Trinse: 103 mm

Fjæringsvei foran: 120 mm

Fjæringsvei bak: 140 mm

Dekk, front: 120/70ZR17M/C (58W)

Dekk, bak: 180/55ZR17M/C (73W)

L x B x H: 2,065 x 825 x 1,065 mm

Akselavstand: 1450 mm

Bakkeklaring: 130 mm

Drivstoffkapasitet: 17 liter

Setehøyde: 795 mm

Dempemasse: 210 kg

 

Pris: fra kr 157.990,-

 

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 3-2017.

 

Trykk på bildene i galleriet under for å se bildene av Kawasaki Z900 i stor visning og lese bildetekstene.

 

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.