Test av Kawasaki Z650 – Human Tøffing

20.01.2018

 

I sin spisse aggresjon ser den ikke helt god ut. Men slik skal det være. Z650 skal se tøff og sint ut. En bølle på streeten! Innerst inne er den derimot god som bare det!

 

Tekst: Jon Asgeir Lystad. Foto: Kawasaki/Lystad Media.

 

For litt over ti år siden lanserte Kawasaki ER6. Et alternativ til Suzuki SV 650, en sykkel som hadde fått godt grep om det gryende mellomklassemarkedet. Med tosylindret V-motor var SV en sporty roadster med fine allround-egenskaper. Også Kawa tenkte i de baner. Med nyutviklet rekketwin fremsto ER som en tøff roadster. Kanskje ikke fullt så sporty som SV, men like fullt en barsk tøffing med bredt bruksområde. Den var litt større enn SV og bød på bedre komfort. Vi likte den. Den fikser det meste uten å falle igjennom på noe, skrev vi.

Siden da har ER vært med. Både med og uten kåpe. Hele tiden har det vært snakk om en sporty og anvendelig mellomklassesykkel til nær sagt all slags bruk. Men nå er det slutt! Nå skvises den ut til fordel for en ny 650-kubikker. Z650 heter den. Motoren er riktignok identisk med ER, men resten er nytt. Med aggressiv styling, gitterramme og lavere vekt er den mer sporty. Det er nemlig trenden akkurat nå. På få år er klassen blitt proppet med aggressive roastere. Dette er sykler som definitivt gjør seg på streeten, men som faktisk duger til mye mer enn bare å bli vist frem. Det er i dette bildet Z650 kommer inn. Den er spiss, forholdsvis liten og ser ikke helt god ut. Men utseendet er der, nær sagt, bare for syns skyld. Sykkelen må funke. Ellers har den ikke sjans i havet...

 

 

Urban vinner

Med lanseringen av Z650 fases altså ER ut. Selv om ER på alle måter var fin, begynte den å dra på årene. Spesielt lett var den ikke. Sammenlignet med bunchen av aggressive roadstere, som har dukket opp de senere åra, så den heller ikke spesielt sint ut. Følgelig var den moden for utskiftning – til fordel for Z650.

Stilen er det i hvert fall ingen ting å si på. Z650 ser definitivt sint ut. Hakket sintere enn konkurrentene, spør du oss. Men det er utenpå. Kawasaki har nemlig prøvd å videreføre og  foredle de gode allroundegenskapene fra ER. Men de har altså gjort sykkelen lettere, laget et helt nytt chassis og bygget inn en mer sportslig ergonomi. En slankere ergonomi som, ifølge Kawa, skal gi bedre «feeling» uten at det går på bekostning av komforten. I det hele tatt er det lagt stor vekt på at Z650 skal være like god og helst enda litt bedre enn ER i det daglige. Av den grunn er toppeffekten redusert til 68 hester, slik at den skal føles mer imøtekommende, blir det sagt.

Det var med dette i bakhodet vi inntok Z650. På et syd-spansk veinett som spente seg fra betongtrange småbyer, via åpent lende med lange rettstrekker, til kuperte småsvinger – lekne svinger der sykkelen virkelig fikk vise hva den var god for. Likevel var forventningene moderate. Den så kanskje tøff ut, men med knappe 70 hester var det ikke så mye å skrive hjem om, tenkte vi...   

Allerede da vi trillet de første meterne, begynte nysgjerrigheten å bre seg. Selvsagt hadde vi forventet at den skulle være lettkjørt. Men smidigheten overgikk våre forventninger. Med lavt sete, fint vinklet styre og moderat vekt, opplevde vi en særdeles leken sykkel. I de innledningsvise bygatene, i nærkamp med lokalkjente bil-gærninger som tydeligvis eide veien, var Z650 helt hjemme. Vi ignorerte bøndene og trikset oss elegant forbi. Det ble ikke mange kilometer før vi innså at Z650 er en urban vinner – bokstavelig talt.

 

 

Lettstyrt stabilitet

Urbane kvaliteter betyr selvsagt mye, men for en kritisk MC-skribent kommer det i andre rekke. Motorsykler er jo ikke til for betongbefordring. Det er landeveien som teller.

Etter en urban start i et provinsielt Syd-Spania, åpnet lendet seg. Gjennom et lett svingete veinett, omtrent blottet for annen trafikk, kunne vi begynne å få følingen påsykkelen.

Tross moderat fysikk og fast sete byr Z650 på fin komfort. Sittestillingen er behagelig. Man sitter med nevene i et behagelig vinklet styre. Det er verken bredt eller spesielt lavt. Man sitter lett foroverlent i en posisjon som funker over et bredt fartsområde. Enkelte vil kanskje synes at fothvilerne er høyt plassert. Undertegnede derimot, som ikke er plaget med abnorm fysikk, sitter veldig godt. Med unntak av manglede vindbeskyttelse, som jeg til tider savnet i det halvkjølige klimaet, nøt jeg en komfort som var godt i overkant av det jeg hadde forventet.

Fjæringa ga sitt bidrag. Den er ikke spesielt fast og heller ikke dvask og bløt. Snarere oppleves den som velavstemt og harmonisk, med god evne til å svelge unna ujevnhetene. Setet, som umiddelbart føles temmelig fast, har også godkjent komfort. Da vi omsider tok kvelden, var det ikke antydning til tresmak.

Så lenge man beveger seg i et tempo der manglende vindbeskyttelse ikke er plagsomt, stiller Z650 med en komfort som er minst like bra som konkurrentene. Det hadde vi ikke forventet da vi inntok den.

Apropos fysikk: Når man kjører motorsykkel, vil man ha følelsen av å kjøre motorsykkel. Selvsagt merker man at Z650 er ganske liten, men det er ikke det inntrykket som dominerer. Man sitter i en nøytral posisjon med god plass. Man har absolutt følelsen av å ha skikkelig motorsykkel mellom bena. Stabiliteten er også bra. Selv om kursendringer fordrer minimalt med krefter, er det ikke snakk om overreaksjon og tendenser til nervøsitet. I det hele tatt preges Kawasakien av lettstyrt stabilitet. Den gjør akkurat det som forventes, verken mer eller mindre.

 

Det som trengs

Når det kommer til et mer svingene veinett, underlaget som motorsyklister med sneven av sportslig interesse trives aller best på, fortsetter den å vise gode manerer. Sammenlignet med mer sporty og påkostet materiell briljerer den selvsagt ikke, men den gjør jobben. Gaffelen er fint avstemt. Den jobber effektivt med underlaget og gir en tilbakemelding som gjør at man kan plassere sykkelen med nydelig presisjon. Selv store ujevnheter behandles uten at kursen blir påvirket. I det hele tatt preges kjøreegenskapene av forutsigbarhet og harmoni. I en klasse der fjæringa ofte preges av billige løsninger og kompromisser, har Kawasaki klart å skape en balanse som fikser det meste. Ved flere anledninger grep vi oss i å tenke at det knapt var noe å sette fingeren på. Ting bare funket. Når man virkelig begynner å presse, holder selvsagt ikke fjæringa tilsvarende kvaliteter som de man finner på dyrere sykler. Men i budsjettklassen er denne fjæringa noe av det beste vi har opplevd. Eller for å si det litt enklere: Vil man ha det moro i svinger, har Z650 det som trengs.

Heller ikke motoren ødelegger. Selv om Kawasaki har redusert effekten til 68 hester, gjør twinnen jobben. Veldig sterk er den ikke, men den har greit drag. Draget er veldig lineært uten områder der hestene gjør seg ekstra bemerket. Når turtallet nærmer seg 7000, drar den ganske bra. På lavt turtall er den smidig og momentsterk, slik at man ikke behøver å gire i tide og utide. Den trekker rent fra rundt 50 km/t på høygir. Bortsett fra turtallsområdet mellom 6000–7000 omdreininger, der høyfrekvente vibrasjoner merkes i sete og fothvilere, går twinnen mykt. Vil man jobbe med girene, er pedalen en fryd i eksakt presisjon. Bevegelsene er korte og presise. Både opp- og nedgiringer går fint – uten clutch.

 

 

Til å leve med

I det hele tatt er Z650 en aldri så liten overraskelse. På papiret har den kanskje ikke mye å slå i bordet med. I praksis uthever den seg heller ikke med kvaliteter som hever seg dramatisk over andre sykler i klassen. Men klassen er  hard – og bra. Det skal godt gjøres å ta rotta på konkurrentene. Det gjør heller ikke Z650, men den er harmonisk og velbalansert. Man bare kjører og har det ålreit, uten at man finner større ting å henge seg opp i. Litt mer vitalitet i motoren kunne man selvsagt tenkt seg, men det ønsker man alltid. En litt mykere respons i gassen hadde heller ikke vært oss i mot. Fra null til litt gass er det nemlig antydning til nøling. Ikke mye, men det merkes. Da vi entret sadelen, gren vi også litt over den ensomme instrumentklokka. Digital selvsagt, slik all MC-instrumentering er i ferd med å bli. Men, i motsetning mye annet LCD-dill-dall, funker den. For det første, er den oversiktlig og logisk. Dessuten er den tydelig og lettavlest , selv i skarpt i sollys. Vi har, ved gjentatte anledninger, gitt uttrykk for hva vi mener om LCD-visning. På Z650 viser Kawa at det faktisk kan funke.

I det hele tatt er Z650 en sykkel som funker. Den uthever seg ikke med egenskaper og karakter som gir grunn for overdreven bruk av superlativer. Men den gjør det den er ment å gjøre – ferdig med det. For å si det slik funker den til det meste, bare underlaget er asfalt. Til tung touring eller aggressiv banekjøring finnes det selvsagt sykler som hver især er bedre. Til hjemlig MC-fornøyelse derimot, holder den i massevis.

 

Er man på jakt etter en fin og fremfor alt prisgunstig sykkel, er Z650 et godt alternativ. Om den er best i klassen, skal vi likevel være litt forsiktige med å påstå. Smak og behag kommer nemlig inn i bildet. Men vi liker den! Etter møtet med Z650 er vi imponert over hvor bra denne klassen er blitt. Selv vi, kravstore som vi er, kan finne stor og ekte glede i den. Z650 er definitivt en sykkel vi kunne levd godt med!

 

 

Testføreren mener:

Den funker, tenkte jeg de første milene. Etter hvert som jeg ble varm, begynte jeg å lete etter ting å sette fingeren på. Jeg fant ikke noe. Perfekt var den selvsagt ikke, men i lys av at jeg befant meg på en hundre-tusen-kroners-sykkel, var jeg imponert. Z650 er en sykkel som i høyeste grad møtte mine behov. En ukomplisert og lettkjørt sykkel som jeg kunne ha glede av, nær sagt, hvor som helst. I løpet av noen ti-talls mil viste Z650 en allsidighet som jeg knapt kan huske å ha opplevd maken til i klassen. En sykkel jeg selv kunne levd godt med. Selv kona hadde likt den. Uerfaren som hun er, er hun livredd for å velte. På Z650 skal det godt gjøres å miste balansen.

Likevel savnet jeg litt karakter. Motoren går greit, men den mangler den karakteren som enkelte andre rekketwins formidler. De er nemlig utstyrt med 270-graders veiv, slik at tenninga blir som på en 90-graders V-twin. Selvsagt går det på følelser, men antageligvis er det en grunn til at flere rekketwins er i ferd med å få slik veivaksling. Hadde den hatt det, ville jeg antageligvis ryddet plass i garasjen.

 

Tekniske data:

Motor/kraftoverføring:

Tosylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum: 649 cc

Boring x slag: 83 x 60 mm

Kompresjon: 10,8 : 1

Smøring: Semi tørrsump

Drivstoff: Elektronisk innsprøytning Ø 36  mm

Elektrisk 12V-10Ah

Effekt: 68 hk/8 000 omdr.

Dreiemoment: 66 Nm/6 500 omdr.

Kraftoverføring: Våtclutch/6-trinns girkasse/kjede

 

Chassis:

Ramme: Gitter stålramme

Fjæring foran: Hydraulisk teleskopgaffel Ø 41 mm/125 mm fjærvandring

Fjæring bak: Singeldemper med justerbar fjærforspenning/130 mm vandring, målt ved aksel

Bremser foran: Doble hydrauliske skiver Ø 300 mm. m/to-stemplede kalipre

Bremser bak: Hydraulisk skive Ø 220 mm. Med én-stemplet kalipper 

Dekk foran: 120/70-ZR17

Dekk bak: 160/60-ZR17

 

Mål og vekt:

Kjøreklar vekt: 187 kg

Akselavstand: 1410 mm

Lengde: 2 055 mm

Gaffelvinkel: 24 grader

Etterslep: 99 mm 

Sittehøyde: 790 mm

Tankvolum: 15 liter

 

I praksis:

Turtall 100 km/t (6. gir): 4700 omdr.

Oppgitt drivstofforbruk: 0,43 l/mil

 

Greit å vite:

Farger: Hvit, Titan og Sort

Pris: Kr 109.900 (Laveffekt: Kr 106.069)

 

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 2-2017.

 

Trykk på bildene i galleriet under for å så bildene av Kawasaki Z650 i stor visning og lese bildetekstene.

 

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.