Hva skjedde med “av sikkerhetshensyn”?


Det er ikke vanskelig å huske at vinger på kåpene til MotoGP-sykler ble forbudt av sikkerhetshensyn. Nye regler sa at aerodynamisk innretninger ikke måtte bule ut eller ha skarpe kanter. Dette førte til en rekke kreative løsninger som var – mer eller mindre – vinger, bare med et deksel over. Racing handler selvfølgelig mye om det å tøye regler for å få en aldri så liten fordel, og etter hvert var det svært lite forskjell på de gamle vingene og de nye versjonene.

På Valencia-testen etter sesongavslutning tok Yamaha den helt ut og prøvekjørte en innretning som i hvert fall ikke ser sikrere ut enn de gamle vingene. Det har fått Ducati-fører Dovisioso til å spørre hva som skjedde med sikkerhetshensyn, og videre hevde at ving-forbudet egentlig kom for å ta fra Ducati en fordel de hadde opparbeidet. Han er enig i de nye reglene, men står fast ved at hovedhensikten må ha vært å ramme Ducati.

Når en tenker på at Ducati med Dovi om bord fulgte Marques på Honda helt til døren – og attpåtil på en sykkel som for det meste kjørte kåpe uten vinger – må en lure på hva han egentlig mener … Vi tror faktisk at dersom Ducatien hadde hatt Marques ombord, hadde de hatt tittelen lenge før sesongens siste løp.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.