Royal Enfield blir moderne – på et vis…


Ryktene har gått lenge om en ny og større modell fra Royal Enfield, og på EICMA ble den endelig vist. Nyheten leveres i to utgaver – en rett og slett pen retromodell kalt Interceptor og en retro kaferacer døpt Continetal GT 650. Begge modellene har samme motor – en 650 cc parallelltwin med 47 hester og blyge 52 Nm (identisk med en 650 Bonneville fra 60-tallet). Motoren har 270 graders veiv og balanseaksler. Begge modellene er selvfølgelig godkjent for A2, og så vidt vi har forstått, er de Euro4 og dermed godkjent for salg i Europa. Prosjektet begynte egentlig som en ensylindret 600, men ble endret til 650 twin fordi RE ville at sykkelen skulle klare det en gang så magiske «The Ton» – 100 mph eller rett over 160 km/t. På spørsmål om hvorfor effekten er så lav sier REs direktør at det er for at ikke spranget fra ensylindret 500 skal bli for stort for kundene. Vi regner med han snakker om sine hjemlige kunder. Uansett – motoren er designet ved REs teknologisenter i Leicester i England, og utseendet på begge modellene er det lekreste retro, og den kombinasjonen er kanskje ikke så gal?

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg