Honda med compressor?


Ting kan tyde på Kawasaki ikke får ha kompressor-markedet for seg selv altfor lenge. Et par patenter som har dukket opp i USA indikerer at Honda arbeider seriøst med en kompressormatet V-twin med – merk dette – direkte innsprøyting.

Den ene patenten omhandler plassering av kompressoren og hvordan den drives, det andre hvordan motoren monteres i et chassis med tanke på å være mest mulig gunstig for masseproduksjon. Dette, kombinert med den uvanlige detaljrikdommen i patenttegningene, tyder på at prosjektet er kommet langt i utviklingen.

Ifølge tegningene er kompressoren plassert mellom sylindrene som står i 90 graders vinkel. Det vertikale, avlange dekslet på siden skjuler tannhjulene som driver kompressoren.

Chassistegningen tyder på at sykkelen kan helle mot sportstouring. Passasjersetet og et styre som er behagelig plassert uten å være høyt tyder på det. Tegningene viser ikke kåpe, men designet på tanken er tydelig beregnet på at det skal sitte kåpe på sykkelen. Motoren er ganske smal, til tross for dekslet med kompressordriften, og bør derfor ikke være vanskelig å få på plass inni en kåpe.

Hvis vi skulle gjette på hvilken retning Honda går med denne, ville det være naturlig å tenke på en ny versjon av Firestorm. Det sies ikke noe om når og om en slik maskin kan bli vist for publikum, men det er vel naturlig å tenke EICMA 2019. Uansett – ideen er spennende, og med kompressor kan motoren skreddersys til en rekke formål som for eksempel kompressormatet Adventure med rundt 200 Nm? Nam, nam!!

Trykk på tegningene i galleriet under for å se dem i større oppløsning.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg