En ny verden!


En artikkel på det indiske nettsted New Atlas har tatt for seg indisk MC-produksjon og tallfestet den på en heller oppsiktsvekkende måte. Tidligere i år gikk India forbi Kina som verdens største MC-produsent. Kinas MC-marked har vært i nedgang de siste fem årene, som en følge av myndighetenes kampanje til fordel for elektriske tråsykler. Mens det indiske markedet er, som søylediagrammet under viser, i stadig vekst – 6,9 % sist år. Nå kan 6,9 % synes lite, men når totalsalget for regnskapsåret 2016/2017 er på 16,9 millioner enheter, blir det likevel et tall å regne med.

Nå er det slik at den absolutte majoriteten av det som selges er små maskiner som har liten interesse i vesten, men dersom vi tar en titt på tallene for motorsykler over 250 cc, viser det seg at europeiske MC-produsenters nyvåknede interesse for indiske samarbeidspartnere har sine årsaker: BMW er godt fornøyd med sine rundt 150.000 produserte, Harley lager ca. 250.000 og KTM 200.000. Royal Enfield alene – som utelukkende produserer sykler over 250 ccm – lager 700.000. Altså flere enn de tre «store» til sammen. I tillegg er etterspørselen så stor at fabrikken har 900.000 som mål neste år.

Hvis vi ser på totalsalget av MC uansett volum, selges det flere på tre dager i India enn på et år i England. USAs totalsalg dekker inderne inn på 11 dager. De indiske fabrikkene er i fremgang: Bajaj har en 49 % aksjepost hos KTM og produserer ca. 100.000 sykler årlig for dem. Fabrikken var også klar til å kjøpe Ducati, men det falt i fisk grunnet motstand fra VWs fagforening. I stedet gikk Bajaj inn i et samarbeid med Triumph. BMW og TVS er allerede i tett samarbeid, og den første modellen er i butikkene: G310R. BMW arbeider intenst med å utvide sitt forhandlernett i India med tanke på å øke salget av sine små modeller.

Mahindra er også frempå. De eier allerede en kontrollerende aksjepost på 51 % i Peugeot Motorcycles. En pekepinn om fabrikkens planer kan anes når en vet at de har kjøpt det legendariske italienske designstudioet Pininfarina. Oppkjøpet av rettigheten til BSA kom kanskje som en overraskelse, men det rapporteres at Mahindra har en modellrekke fra 500 til 750 cc under utvikling i Italia, og nye fabrikker til å produsere dem er under bygging i Frankrike og India. Planlagt lansering for et gjenfødt BSA er 2019. Mahindra har også sikret seg rettighetene til «Gold Star»-navnet, et navn som er uløselig knyttet til BSA legendariske 500 cc sportsmaskin.

Det er tydelig at motorsykkelens fremtid ikke bare ligger i Europa eller USA, den ligger også på den andre siden av kloden i store markeder som tørster etter transport og som er i ferd med å utvikle krav om større og mer luksuriøse maskiner.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.