BMW fyller 100!

08.08.2017

 

Vi skriver 2017, og det er 100 år siden firmaet Bayerische Motoren Werke AG ble stiftet. Nå begynte ikke MC-produksjonen før i 1923, men 1917 er stiftelsesåret. Så det er all grunn til å gi dem litt ekstra oppmerksomhet.

 

Det er ikke så veldig mange år siden BMW var synonymt med kjedelige sykler med kjedelig teknologi og med en liten kundegruppe som i all hovedsak besto av kjedelige eldre menn – en oppfatning som ikke ytet BMW rettferdighet. Ser vi tilbake, finner vi at firmaet har vært først ute med en mengde nyskapninger som har påvirket moderne MC-produksjon og teknikk i større grad enn mange aner. Siden det nå er 100-årsjubileum, la oss ta en titt på 10 lanseringer som har hatt stor betydning:

1935: Den første teleskopgaffelen med hydraulisk demping montres på R12. gaffeltypen er senere blitt standard på så å si samtlige motorsykler – bortsett fra BMWs egne …

 

1973: Styrekåpe. Hans Muths ikoniske R90S design var den første masseproduserte motorsykkel med styrekåpe, eller bikinikåpe som noen kaller den.

1977: Full kåpe. R100 RS var den første masseproduserte sykkelen med full kåpe. Den var utviklet i vindtunnel og kunne tilby føreren en komfort som til da var ukjent.

 

1980: R80 GS var den første tunge adventuresykkel og den første med monosvingarm bak. Sykkelen var et resultat av et desperat forsøk på å skaffe kunder nok til å forsvare fortsatt MC-produksjon hos BMW. Den lyktes med det!

 

1980: Futuro. Man kan like den eller ikke, men BMWs ekstreme Futuro var verdens første ekte konseptsykkel – en modell som kun skulle vise muligheter og ideer, uten at man hadde planer om produksjon.

 

1987: K100 var første sykkel med ABS, en teknologi som var hentet fra bil og tilpasset motorsykkel. Systemet ga en massiv sikkerhetsgevinst, men det er først i senere år at det er blitt standard hos mer eller mindre alle andre produsenter.

 

1988: R100 GS kunne som første motorsykkel skryte av Paralever fjæring bak. Systemet med leddet svingarm fjernet tendensen til å løfte bakparten under pådrag som alle kardangsykler til da hadde måttet leve med.

 

1993: R1100 RS hadde den første Telelever – en framgaffel som kombinerte svinggaffel og teleskopgaffel på en slik måte at dykking under bremsing ble eliminert og hjulavstanden holdt seg konstant under innfjæring.

 

2004: K1200S hadde den første Duolever framgaffel – et system som tok sikte på å eliminere ulempene til en tradisjonell teleskopgaffel. Duolever bruker to små svingarmer og ble utviklet for racing av engelskmannen Norman Hossack på 80-tallet. Duolever ble vurdert brukt på S1000RR, men teleskop ble montert fordi de fleste sportsentusiaster var mer kjent med den gaffeltypen.

 

2016: C650 med Side Assist View. Dette er et elektronisk hjelpemiddel som er direkte overført fra bil. En sensor registrerer om det er hindringer i speilenes blindsoner og varsler med en blinkende gul trekant i speilet. Ta det for gitt at dette vil bli introdusert på andre modeller fra BMW!

 

Trykk på galleriet under for å se bilder av disse 10 banebrytende motorsyklene!

 

 

 

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.