Ducatis fremtid – hvem gjør hva?


Reuters har nylig levert en omfattende sak om hvem som er budgivere i den pågående tautrekkingen om å vinne ved et eventuelt salg av Ducati. Ifølge rapporten er budgiverne mange og varierte, og den italienske Benetton-familien er blant interessentene via sitt investeringsselskap Edizione Holding. De mener Ducati er verd 1,2 milliarder dollar.

Ducati er basert i Borgo Panigale, nær Bologna, og de begynte med å produsere vakuumrør og radiodeler, noe de holdt på med gjennom hele andre verdenskrig – til tross for at fabrikken ble bombet. Volkswagen, Europas største bilprodusent, vurderer flere muligheter for å skaffe kapital til å dekke utgiftene i forbindelse med dieselskandalen. En av dem er å selge girkasseprodusenten Renk, hvor VW har aksjemajoritet, en annen er å realisere Ducati.

I tillegg til Edizione Holding har Bain Capital, som eier en andel av Ski-Doo produsent BRB, gitt inn bud på Ducati. Det samme har indiske Eicher (Royal Enfield) og Bajaj. Blant andre tunge budgivere finner vi Polaris Industries, som tidligere i år avviklet tungsolgte Victory.

I tillegg til budgivere med bakgrunn fra motorindustrien er en rekke rene investeringsselskaper på banen. Disse inkluderer Ducatis tidligere eiere Investindustrial, CVC Capital Partners, Advent og PAI. Samtlige av disse håper de kan overby interessenter fra industrien.

Dersom Edizione Holding kommer seg gjennom til andre budrunde, kan de komme til å alliere seg med en annen finansiell investor, ifølge Reuters kilde. Dette kan være nødvendig for å sikre seg kontroll over merket som kan skryte av ikke mindre enn 14 VM-titler i WSBK. Ingen av de ovennnevnte interessentene har vært villige til å kommentere prosessen.

For investeringsselskapene er Ducatis antatte verdi på 1,4 milliarder dollar et problem ettersom de ikke har mulighet til å nyte godt av å lage synergiprodukter, slik en MC-produsent kan. Men Investindustrials grunnlegger Andrea Bononi, som solgte Ducati til Audi for 860.000 Euro i 2012, sies å være svært seriøs i sine bestrebelser for igjen å sikre seg kontrollen over MC-fabrikken.

Loncin Motors fra Kina er et av industriselskapene som tidlig viste interesse for Ducati, på lik linje med Harley-Davidson. Sistnevnte skal imidlertid hadde trukket seg fra budgivningen. Ikke overraskende etter de siste tallene fra 2017. Hverken Harley-Davidson eller Loncin ønsket å kommentere situasjonen.

Volkswagens sjef Matthias Müller har lenge hatt som agenda å redusere VWs omfang, og et vellykket salg av Ducati ville hjelpe ham å nå denne målsettingen. Men et eventuelt salg må skje med fagforeningens godkjenning. Foreningen sitter på halvparten av de 20 setene i Volkswagens styre, og de har nylig gitt uttrykk for motstand mot salg av Ducati.

Det ventes at flere faktorer vil avgjøre hva Volkswagen til slutt bestemmer seg for. I tillegg til pris, vil det være vesentlig å få til en ren handel som kun handler om hardt tiltrengte kontanter. I tillegg må fagforeningene gi positive tilbakemeldinger. Det bør derfor være klart at en eventuell avgjørelse fremdeles ligger et stykke frem i tid, men forhåpentligvis varer det ikke for lenge. En uavklart situasjon med en mengde spekulasjoner om hvem som på sikt skal styre Ducati-skuta, kan virke negativt for den italienske fabrikken.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg