Piaggio-gruppen med salgsvekst

Piaggio-gruppen solgte tilsammen 82.500 tohjulinger verden over i årets første kvartal. Dette er en oppgang på 10,3 % i forhold til første kvartal i 2016 (74.800 solgte enheter). Salget gav en nettoinntekt på 218,9 millioner euro, noe som er en oppgang på 5,2 % fra fjorårets 208,2 millioner euro i nettoinntekt første kvartal.
Piaggio rapporterer at fortjenesten fra første kvartal er på 2,5 millioner euro, noe som er en oppgang på 17,9 % fra fjorårets 2,1 million euro fra samme periode.
Piaggio kan melde at de har styrket markedsposisjonen sin i Europa. I første kvartal tok de 14,2 % av markedet (mot 13,6 % i samme periode i 2016). Ser vi på scootersegmentet, står Piaggio-konsernet for hele 26,4 % av markedet – 10 prosentpoeng foran nærmeste konkurrent. Det er særlig Piaggio-merkene Vespa og Aprilia som gjør det godt på scooterfronten i Europa.
Piaggio har også grunn til å være fornøyde med tallene de leverer i Nord-Amerika. Her står italienerne for 21,6 % av salget i scootersegementet (første kvartal). Tidligere i år annonserte Piaggio at de ønsker å styrke forhandlernettverket sitt i Nord-Amerika, så det er grunn til å tro at posisjonen deres i dette markedet vil bli styrket ytterligere i årene som kommer.