Street Rod – et friskt pust fra Harley

MC-avisa har vært i Marbella i Spania og testkjørt Harley-Davidson nyeste utfordrer i mellomklassen. Den har fått navnet Street Rod. Utgangspunktet var Street 750, Harleyen med den væskekjølte V-twin-motoren som ble lansert for tre år siden. Street 750 møtte mye motbør hos motorsykkelpressen, men fikk en brukbar oppdatering for å gjøre sykkelen bedre.
Det virker som om Harley har lært av dette, for Street Rod er en sykkel som er så mye bedre at den faktisk ikke kan sammenlignes med den Street 750 som vi testet for tre år siden. Produsenten har forsynt den med opp-ned-gaffel i front og piggyback-dempere bak. Sittehøyden og bakkeklaring er økt betraktelig for å gi en mer aktiv og aggressiv kjørestilling. Vinkelen på gaffelen er også knepet inn for å gjøre kjøreegenskapene enda bedre. Bremsekraften er økt med ekstra skive og kallipper på forhjulet. Motoren har også gjennomgått betydelige forandringer, noe som har resultert i maks effekt på 70 hk og 64 Nm. Dette fortrinnsvis ved å øke gjennomstrømningen. I tillegg har de fleste komponentene, slik som deksler, sal, styre, speil, hjul og baksving, vært innom tegnebordet og kommet ut i ny utførelse.
Vi hadde det virkelig gøy da vi raste rundt på svingete fjellveier i Ronda-området. Selv om Street Rod ble et meget trivelig bekjentskap, fant vi også noen ting vi ikke var like imponert over. Hele testen kan du lese i sin helhet i MC-avisa nr. 6.
Tekniske Spesifikasjoner:
DIMENSJONER
Lengde: 2,130 mm
Setehøyde: 765 mm
Bakkeklaring: 205 mm
Helningsvinkel styrekrone: 27
Trail: 99 mm
Hjulavstand: 1510 mm
Spesifikasjon fordekk: 120/70 R17 V
Spesifikasjon bakdekk: 160/60 R17 V
Tankkapasitet: 13.1 l
Oljekapasitet: 3.1 l
Vekt ved forsendelse: 229 kg
Vekt i driftsklar tilstand: 238 kg
MOTOR
Motor: V-Twin High Output Revolution X™ V-Twin
Sylinderdiameter: 85 mm
Slaglengde: 66 mm
Slagvolum: 749 cc
Kompresjon: 12.0:1
Drivstoffsystem: Mikuni Single Port Fuel Injection, 42 mm diameter
CHASSIS
Eksossystem: Svart to-i-ett eksosanlegg
Felger, Front: Sorte eikehjul i aluminium
Wheels, Rear Type 8: Sorte eikehjul i aluminium
Brakes, Caliper Type: 2-stemplet med flytende bremseskive foran og bak
YTELSE
Motor dreimoment testmetode: EC 134/2014
Motor dreimoment: 65 Nm
Nedbrekksvinkel, høyre (grader): 37.3
Nedbrekksvinkel, venstre (grader): 40.2
Drivstofføkonomi: 4.3 l/100 km
CO2-utslipp: 103 g/km
ELEKTRISK SYSTEM
Lys (iht nasjonale regler), blinklys 7
Fjernlys, nøytral, lavt oljetrykk, blinklys, motordiagnostikk, varsellampe for lavt drivstoff, ABS
Målere/metre. 3,5 tommers elektronisk speedometer med fjernlys, nøytral, lavt oljetrykk, blinklys, motordiagnostisering, advarsel om lavt drivstoff, flatnøkkel tenning og gaffellås, og låst tanklokk
Pris fra: 120.900,-