På langs eller på tvers?


Hvor ofte har du hørt påstanden: BMWs boksermotor står på tvers i rammen! Og i samme slengen: Det gjør forresten Moto Guzzis V-motor også, Ducati derimot, de har motoren på langs i rammen.

Men selv om det unektelig ser ut som om bokseren står på tvers, så står den faktisk på langs. Dvs – veivakselen står på langs – i sykkelens lengderetning. Og det er den som teller i dette tilfellet.

Det betyr at Moto Guzzis motor også står på langs, og det er nettopp det som gjør at begge egner seg så fremragende til kardangdrift. Ducati derimot, har veiven på tvers i rammen, og dermed er kjededrift den logiske løsningen for å holde drivverket enkelt og effektivt.

At en Gold Wing har motoren på langs i rammen er for så vidt opplagt, men det er kanskje ikke så lett å innse at en Harley eller Indian har motoren på tvers – det samme har jo Kawasaki ZX10R og andre firere, også. Men BMWs gamle K-serie hadde motoren på langs, selv om de hadde en motor hvor sylindrene stakk ut til siden.

Det er altså retningen på veivakselen som er tellende – ikke hvilken vei sylindrene peker. Så neste gang temaet dukker opp eller du hører noen slå bomsikkert fast at BMW bokseren står på tvers, kan du flire inni deg, for da vet du bedre. Eller enda bedre – kaste deg inn i diskusjonen med skråsikker overbevisning, for den står faktisk på langs…

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg