Elektronisk i MotoGP??

Den engelske nettsiden More Bikes - som dessverre ikke er kjent for sin pålitelighet i alt som skrives - kan fortelle at Dorna har planer om å innføre en elektroklasse.
Dorna-boss Carmelo Ezpeleta skal ha uttalt at MotoGP skal få sin egen serie for elektriske motorsykler og at teamene som driver MotoGP og Moto2 vil får anledning til å konkurrere mot hverandre under like betingelser. Han hevder videre at det vil bli en skikkelig miljøvennlig klasse, men likevel ikke et verdensmesterskap.
Planen skal være å kjøre fem løp som supportklasse i 2019. Det arbeides med å få frem et samarbeid med et selskap som kan lage og frakte et solcelledrevet ladeaggregat rundt til de forskjellige løpene for å lade løpssyklenes batterier.
Tanken er at alle MotoGP-teamene skal ha hver sin sykkel – totalt 14. I tillegg vil de fire beste Moto2-teamene også få hver sin, slik at startfeltet blir på totalt 18 maskiner. I følge Ezpeleta er det to fabrikker som er aktuelle når det gjelder å levere sykler, men han vil ikke gå nærmere inn på hvem det er. Det eneste han vil si, er at syklene skal være i stand til å kjøre 10 runder og ha en toppfart på 200 km/t.
Høres spennende ut? Ikke noe særlig! En klasse der syklene blir frakjørt av Moto3-maskiner og som bare rusler forbi med et hvin, høres heller kjedelig...
Og når det gjelder miljøaspektet: Et digert ladeaggregat (for det må det bli, hvis det skal drives av solceller) fraktes rundt ved hjelp av fossilt drivstoff? Tjaaa...
Og - hva hvis det regner? Da fraktes aggregatet til stevnet – ved hjelp av fossilt drivstoff – og så brukes det antakelig en lokal strømkilde som har vært tilgjengelig hele tiden. Lukter mye av logring for de politisk korrekte, dette her...