Finn på Finn: NSU Max


Klassisk er ikke bare engelsk og amerikansk. Tyskerne hadde en rekke nydelige sykler på 50-tallet, og felles for dem var at de var teknisk avanserte og holdt meget høy kvalitet.

Vi bladde gjennom "Andre" på finn og fant denne NSU Max 250. 250 ccm var meget populært i tiden etter krigen. De hadde bra ytelse, var store nok til å være komfortable og passet greit til tidens økonomi. Fabrikker som NSU la mye arbeid ned i å lage et produkt som holdt høy standard. Hvis du titter litt nærmere på bildet ser du f.eks. ramme av pressede stålplater og framgaffel med en liten, foroverrettet svinggaffel nederst. Hvorfor dette er spesielt? Fordi en viss Soichiro Honda skamløst kopierte dette på 125 og 250 versjonene av Benly, og alle synes det var nytenkning!

Motoren er også noe for seg selv: Den har overliggende kamaksel som drives av 2 eksenterstenger – et system som var presist, vedlikeholdsfritt og stillegående. Designet er så rent at en nesten kunne la seg lure til å tro at det er en 2-takter – ikke en OHC 4-takter!

Setene ser gammeldagse ut, men du skal lete en stund for å finne noe som er mer behagelig å sitte på enn et avfjæret Denfeld-sete! Oljelekkasjen? Skift en pakning så er motoren tett som en potte. Tyske ingeniører godtok ikke utvendig olje – i motsetning til kolleger på den andre siden av kontinentet.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
Duell-nett-banner-198x300-mai21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg