Mahindra på jakt


Foreløpig er det ingenting spikret, men det ventes en pressemelding 24. eller 25. oktober om at Indiske Mahindra kjøper opp BSA-Regal Engineering.

Så kan det spørres: Hvem er Mahindra? Det er en del av den digre Mahindragruppem som har hovedkvarter i Mumbai - tidligere Bombay - og firmaets Kinetic og SYM avdelinger har strevd gjennom lengre tid med å komme opp med troverdige konkurrenter til produktene fra konkurrentene (Hero Moto Corp, Bajaj Auto, Honda og TVS), selv om de har hatt en viss grad av suksess med sin Moto 3 satsing. Moderselskapet Mahindra Group er involvert i en lang rekke forskjellige aktiviteter: Bil. luftfart, landbruk, militært, stål og finans og skulle egentlig ikke trenge en MC-avdeling, men det hevdes at de er misunnelige på Eicher Motors som for øyeblikket surfer på en kraftig Royal Enfield bølge.

BSA-Regal er heller ikke blant de mest kjente. Det engelske selskapet har base i Southampton, har 120 ansatte og leverer industritjenester som spenner fra rørproduksjon via elektriske systemer og oppvarming til vedlikehold av bygninger. BSA-Regal kjøpte rettighetene til BSA navnet i 1994, men de har ikke vist mye interesse i å gjenreise BSA. Eller kanskje riktigere: De har ikke funnet en samarbeidspartner med dype nok lommer til å finansiere gjenreisingen av merkeprestisjen til det engang så mektige Birmingham Small Arms Company.

Noen få spredte forsøk har det vært: 1980 Tracker, 1994 Bushman og 1997 400 ccm BSA Gold SR - alle med Yamaha motor. I nyere tid har BSA-Regal forsøkt seg på (i veldig liten skala) BSA John MC Claren TAG350 og BSA TAG1000 elektriske offroad/trial sykler. I 2003 viste de også en prototype de kalte BSA Tempest: Den hadde en 85 hesters 1000 ccm Rhind-Tutt Wasp motor og så ganske lovende ut, men mangel på ordre stoppet den, noe som i grunnen var synd. I en periode var også BSA-Regal leverandør av deler til Norton, MZ og BSA men disse aktivitetene er lisensiert ut til andre mens firmaet konsentrerer seg om sine hovedinteresser i engineering.

Men - i mai 2016 ble det meldt at Mahindra var på jakt etter et etablert engelsk merkenavn. Et av navnene i bildet var Norton, det andre var BSA. Nortons Stuart Garner var ikke interessert i å selge arvesølvet og dermed gjensto bare et alternativ. Forhandlingene har pågått en tid og det ser nå ut til at avtalen går i boks, så det er mulig at vi får en modellrekke med BSA på tanken i fremtiden. Egentlig er det snodig at ikke Triumph sikret seg BSA navnet, men slik det ser ut nå er det suksesshungrige indere som må sørge for at BSA-merket igjen pryder tanken på en motorsykkel. Men - dersom så skjer betyr BSA kanskje Bombay Small Arms....?

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.