Denne uken skal det skje...

Det er bare snakk om få dager til Guy Martin – road racer, showman og villmann – skal forsøke å sette ny hastighetsrekord for motorsykler med sin Triumph streamliner. Sykkelen – hvis en kan kalle den det – blir drevet av to stk. turbomatede Rocket III motorer. Til sammen yter de 1000 hk ved 9000 omdreininger.
Martin har allerede sikret seg tittelen som "verdens raskeste Triumph-fører" med 441 km/t – oppnådd sist måned under trening på Bonneville Salt Flats. Men tilstanden på saltslettene var ikke slik at det var forsvarlig å kjøre et rekordforsøk da. Nå, derimot... Hvis været tillater det, skjer rekordforsøket mot slutten av uken. Martin selv sier at det gikk forholdsvis greit å lære seg å styre maskinen, men så kom det med å bygge opp hastighet: Vinden er en stor faktor og det er ikke bare snakk om å hoppe ombord og åpne gassen. Den potensielle rekordmaskinen har et monococque chassis bygget opp med Kevlar og karbonfiber. De to motorene drikker metanol, og i følge beregningen skal de yte nok til å skaffe Triumph en etterlengtet verdensrekord igjen med den 25,5 fot lange strømlinjede motorsykkelen.
Gjeldende rekord holdes av Rocky Robinson og er på 605,6 km/t - satt med en maskin med doble Suzuki Hayabusa motorer. Triumph gjorde mye ut av rekorden på 344,3 km/t som Johnny Allen satte med sin Triumph-motoriserte Texas Ceegar streamliner den 6. september 1956. Blant annet døpte de sin raskeste sportssykkel Bonneville i 1959. Men det er lenge siden og sulten på ny rekord er stor.