Mot normalt...


I det meste av den vestlige verden ser man på motorsykkelen som et middel til en reduksjon av rushtidsproblematikken – unntaket er velkjent og svært nært...

Men, det finnes også steder hvor selv ikke en motorsykkels smidighet og fremkommelighet er til nevneverdig nytte, for eksempel Hanoi i Vietnam. Gatene der minner til tider om scener fra Mad Max, og det sies at det allerede er altfor mange scootere og lette motorsykler der. Pr. dags dato er det registrert 4,9 millioner motorsykler i Hanoi, og det ventes at tallet vil stige til 7 millioner i løpet av 2020. Det sies å være grunnen til at Nguyen Duc Chung, formann i Folkets Komite, ivrer etter å begrense antallet tohjulinger i trafikken, på samme måte som noen storbyer i vesten begrenser biltrafikk i indre bykjerne (dessverre MDG, vi regner ikke Oslo som en av vestens storbyer...).

Håpet er at det vil tvinge innbyggerne til å bruke kollektivtransport og dermed redusere trafikktettheten. Hvorvidt prosjektet er gjennomførbart er tema for debatt. Det synes å være en generell oppfatning at Hanois kollektivtilbud må få en dramatisk oppgradering før man kan forvente økt bruk av det.

Høres kjent ut, ikke sant?

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg