Hondamodeller med kompressor?


Vi har sagt det før her i MC-avisa og vi våger å gjenta det: Kompressor/turbo er fremtiden for motorsykler. Det finnes ikke en billigere metode for å få serøst heftig dreiemoment og hester ut av en motor – problemet har alltid vært å få en sterkt konservativ kundekrets til å tro på det, noe som ikke ble lettere etter tidligere tiders forsøk på å montere turbo.

Men i disse dager hvor EFI er enerådende og effektiv og billig styringselektronikk er lett tilgjengelig blir plutselig trykkmating av motoren mer enn en urealistisk visjon – det er en realitet som kan gi oss motorsykkelmotorer vi aldri tidligere hadde våget å drømme om. Men trykkmating blir en bensinmotor plutselig veldig lik en elektromotor i kraftleveransen: Massivt trykk i bunnen grunnet et heftig moment og godt med gamp i toppen. Tvilere oppfordres til å ta en prøvetur i en Alfa Romeo Guilietta med 1,4 liters bensinturbo. Hvis det ikke overbeviser er det ikke motoren det er noe galt med! Det kan også pekes på hva som har skjedd med dieselmotoren etter at turbo kom inn i bildet. Uten turbo hadde diesel fremdeles vært henvist til traktorer...

Uansett, verdens største MC-produsent – våre venner hos Honda – er selvfølgelig fullstendig klar over dette. Det samme er Suzuki og Kawasaki. Til og med drømmeslottet Norton fabler om en 650 twin med trykkmating som etter deres anslag skal gi 170 hester... Vi heller mer til å tro på Suzuki som snakker om 100 gamp, men uhyggelige mengder Nm fra en 600.

Men, tilbake til Honda: Patenttegninger viser at de er i gang, de også. Tegningene viser en mekanisk drevet kompressor montert på venstre side av motoren og det er ikke bare snakk om mellomklasse: Trykkmatingen skal visstnok komme til anvendelse både i en rekke mellomklassemodeller pluss en superbike i en eller annen form.

Hvis noen fremdeles er i tvil om effekten av kompressor kan vi også vise til BMWs kompressormatede 500 som utklasset alle konkurrenter før krigen og som sparket ut 80 hester rett etter – på en tid da en Manx Norton ga rundt 46... Kanskje ikke så rart at FIM – som besto av seierherrene fra krigen – la ned forbud mot kompressor...

Uansett, vi holder fast på vår overbevisning om at fremtiden ligger i mindre motorer med ekstremt lavt forbruk, høy effektivitet, massivt moment og en kjøreglede vi bare kan drømme om i dag. Takket være trykkmating.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.