Isle of Man TT 2016 krevde 5 ofre

5 mennesker ble drept under årets TT på IoM.
Det er 5 for mange.
Ian Bell, 58 – drept under sidevognsløpet
Andrew Soar, 32 – krasjet ved Keppel Gate
Dwight Bear, 28 – sidevognsfører som omkom på løpenes første dag
Paul Shoesmith, 50 – mistet livet på løpenes første dag
Dean Martin, 58 – omkom under trenning til Pre-TT Classic
Det er hevet over tvil at det vil heve seg sterke røster som forlanger IoM TT stoppet. Hastighetene er høyere enn de noen gang har vært, og ulykkene er potensielt langt mer ødeleggende: Den menneskelige kroppen takler ikke konsekvensene av krasj i slike hastigheter og vil heller ikke gjøre det i fremtiden.
Men det vil alltid være dem som tar utfordringen fra TT på strak arm og som er fullstendig klar over risikoen. Sannsynligvis er det nettopp risikoen som er den viktigste drivkraften.
Hvert krasj sørger for at det er pårørende som blir uten en sønn/far/ektemann, og selv om de med rimelighet må kunne sies å kjenne til farene demper det ikke sorgen og savnet. En annen ting er den negative publisiteten som smitter av på motorsyklister rent generelt.
Siden 1911 har mer enn 250 løpsdeltakere mistet livet på den nåværende banen. I tillegg kommer fatale ulykker som har involvert funksjonærer, tilskuere og andre dødsfall som ikke har direkte tilknytning til løpene. Det verste året hittil var 1970 - da omkom 6 mennesker. Det eneste året siden 2000 uten dødsfall var 2001.
Med mindre det installeres omfattende sikkerhets tiltak – noe som er høyst usannsynlig ettersom løpene går på offentlig vei – ville fremtidens førere fortsatt treffe murer, vegger, telefonstolper og andre ikke-flyttbare gjenstander.
Spørsmålet er: Hvor lenge blir det tolerert?