BMW R5 Hommage konsept


Concorso d'Eleganza Villa d'Este finner sted ved Comosjøen i Italia på denne tiden, og BMW har benyttet anledningen til å vise frem en konseptmaskin de har kalt R5 Hommage. I likhet med konseptmodellene firmaet har vist de siste tre årene, er det kun konseptmodell på dette stadiet. Men det snodige er at de tre foregående har gått i produksjon: Consept 90 ble til RnineT, Consept Roadster kom ut som R1200RE og fjorårets Consept 101 med sekser ser ut til å komme på markedet neste år i følge patenttegninger som er avslørt. Nå er det lite sannsynlig at BMW bruker 500 cc motoren fra R5 Hommage i en gatesykkel, men det er lite trolig at de legger så mye arbeid i å lage en kompressor bare til utstilling. Sannsynligvis blir den å finne i en variant med 1170 motoren som sitter i RnineT nå.

Selve konseptsykkelen er en hyllest til fabrikkens 1936 R5. Motoren i R5 Hommage er en original motor som er bygget opp fra bunnen etter at den fikk omfattende skader etter et krasj. Brødrene Ronny og Benny Noren – kjent for sine custombygg – har laget motoren etter retningslinjer gitt fra München. Mange av motordelene er maskinert fra massiv aluminium og er med på å gi den gamle motoren et mer moderne utseende.

Kamdekslene og fronten av motoren er maskinert og er laget med en styling som minner om R5. Tank og ramme er ment å være en moderne versjon av den klassiske R5. La gå med at dette bare er en konseptsykkel, men BMW har gått til ytterligheter for å få den til – en innsats som til og med inkluderer en spesialbygget kompressor.

Gaffelen ser ut som original R5 men er topp moderne, bremse og clutchhåndtak er hengslet i styreenden og moderne bremser og bakfjæring er på plass.

BMWs designsjef Edgar Heinrich sier: "R5 var et mesterverk da den kom på markedet i 1936. De enkle linjene og elegante proporsjonene ga maskinen et distinkt utseende og gjorde at den skilte seg ut fra andre sykler på markedet.R5 var en av de vakreste syklene i BMWs historie."

Ola Stenegärd, BMWs svenske sjef for Vehicle Design og Creative Director Heritage legger til: "Det er enkelt å lage en komplisert motorsykkel. Men det er vanskelig å bygge enkelhet i designet inn i en sykkel. Vi har overført linjerenheten og den estetiske appellen fra R5 til dagens modell. Den er en respektfull måte å kombinere klassisk design med høyteknologi og en god porsjon ytelse."

BMW-gruppen feirer 100 år siden selskapet ble stiftet, og R5 Hommage markerer at det er 80 år siden den opprinnelige R5 ble lansert i 1936. Sykkelen var et pionerdesign, og den påvirket MC-design langt inn på 50-tallet.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.