Den store Tempoboken

10.05.2016

 

Pressemelding: Den store Tempoboken (332 sider)

"Tempos historie er ikke bare et fantastisk norsk motorisert eventyr igangsatt av bedriften Jonas Øglænd A/S i Sandnes, men også en viktig del av norsk kultur- og industrihistorie. Øglænd stod som kjent også bak tråsykkelen DBS (Den Beste Sykkel), så sammen med Tempo motorsykler og mopeder må de ha levert det meste av det som trillet rundt på to og tre hjul i Norge i mange tiår.

Tempo motorsykler og mopeder har vært en viktig del av den norske transport- og fremkomstmiddelhverdagen siden det hele startet i 1931. Da så den første motorsykkelen «The World» dagens lys. Den så mer ut som en forsterket tråsykkel enn en motorsykkel.

Utviklingen og produksjonen av ulike modeller gjennom flere tiår fram til den siste Tempo Avanti P i 1994 er en imponerende innovativ industrihistorie. Øglænd viste kreativitet og fremtidsrettet tilpassing ut fra potensielle kunders behov – en markedstilpassing i et gryende marked for motoriserte fremkomstmidler.

Da de første lette motorsyklene ble lansert, var det ikke vanlig med biler. Den økonomiske depresjonen i tiden mellom første og andre verdenskrig bremset «automobiliseringen», spesielt i Europa. I Norge var bilene kostbare. Det var mange restriksjoner, også ved kjøp av valuta, og dermed lange ventelister. De som ønsket seg bil, ble behovsprøvd gjennom en søknadsprosess. Det var først den 1. oktober 1960 at restriksjonene ble opphevet og bilsalget frigitt.

Under andre verdenskrig var det minimal produksjon pga. tilgangen på deler. I disse årene ble bare én modell, Tempo Elektro Transport, produsert. Dette var en transportmotorsykkel med norsk batteridrevet elektromotor fra Nebb A/S i Oslo.
Øglænd skjønte nok da at el-motoren ikke var framtiden på den tiden, og satte av plass på rammen for senere å kunne montere inn en bensinmotor.

Etter frigjøringen ble det igjen importert Sachs-motorer fra Tyskland og Villiers- motorer fra England, samt andre deler som de selv ikke kunne produsere, for å få i gang produksjonen.

I 1950 fjernet myndighetene avgifter og krav til førerkort på motoriserte sykler med mindre motorstørrelse enn 50 ccm. Salget av de nye tilpassede mopedene på under 50 ccm skjøt virkelig fart. Fra 50-60-tallet fant man antakelig en Tempo i hver eneste krok av landet.

De var forholdsvis billige å kjøpe og billige i drift, så syklene var derfor gjerne det første motoriserte kjøretøyet man stiftet bekjentskap med i en tid da også veistandarden i landet var svært dårlig. Ikke noe fremkomstmiddel har betydd så mye for så mange som Tempoen gjorde i Norge. Den ble brukt på fritiden og som fremkomstmiddel til og fra jobb – og som nyttekjøretøy for næringslivet og staten, enten du var ansatt innenfor varetransport, som postbud eller hadde jobb i Forsvaret. Fra midten av 60-tallet hadde Forsvaret sine egne militærgrønne Tempo Taifun 175 ccm motorsykler, som ble produsert i hele 650 eksemplarer.
Tempo ble også flittig brukt i motorsportkonkurranser, med de beste resultater i både NM og VM.

Tempo kom i ulike modeller – tilpasset ung som gammel, fattig som rik – og ble solgt gjennom et stort antall forhandlere som NKL, isenkram- (jernvare) og sportsforretninger, samt av andre som ønsket seg motorisert kjøretøy i vareporteføljen.

Mange var selv lykkelige eiere av kjøretøyet, men alle kjente til en eller annen i familien eller omgangskretsen som eide en Tempo.

Hvor mange Tempo-sykler som er produsert opp gjennom årene, er usikkert, men flere hundre tusen rullet ut fra fabrikken. I 1960 ble nr. 100 000 levert med dertil stor fest. Den mest populære modellen var Tempo Corvette, som kom i hele 28 forskjellige utgaver/modeller fra den første i 1960 til den siste i 1994. Tempoen var ofte midtpunktet i vennegjengen – å eie en Tempo ga status.


Dette er en mimre- og faktabok, et oppslagsverk for dem som har sine egne gode minner, samt interesse for den svært så folkekjære Tempo. Boken skildrer et norsk motorhistorisk eventyr som dermed er en viktig del av landets kulturhistorie."

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.