Rettslig avklaring for MV Agusta


Etter rettslige forhandlinger i Italia har MV Agusta kommet frem til en avtale med sine kreditorer med tanke på å sikre fortsatt drift. Det er ingen hemmelighet at MV sliter med gjeld – totalt 40 millioner Euro – og det har gjort situasjonen mildt sagt vanskelig for det italienske merket.

Forliket som ble inngått innebærer at MV Agusta må kutte produksjonen fra 9000 sykler årlig ned til mellom 6000 og 7000.

R&D kostnadene, dvs. utviklingskostnader forbundet med bl.a. nye modeller, skal godt og vel halveres: Fra 15 millioner Euro til 7 Millioner Euro.

MV Agusta er også pålagt å redusere kostnadene forbundet med racing fra 4 millioner Euro ned til 600.000 Euro. Det synes imidlertid klart at racingsatsingen vil fortsette, men da med kapital fra en ekstern sponsor.

Tiltakene over har også en annen konsekvens: Arbeidsstokken må reduseres med ca 200, noe som i seg selv er et uhyre vanskelig hinder å forsere med tanke på italienske arbeidsmiljølover.

Ellers: I et intervju med den italienske storavisen Il Giorno uttaler MV sjef Giovanni Castiglioni at han er inne i forhandlinger om å kjøpe tilbake aksjene fra AMG. På den annen side rapporterer rykter fra både tyske og italienske kilder at AMG Mercedes prøver å overta MV Agusta etter samme mønster som Audi gikk inn hos Ducati.

Og der står saken nå. Vi venter spent på fortsettelsen av dramaet.

(Kilde: Asphalt & Rubber).

#Nyhet

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Desmodromene-nettbanner-apr22_2.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Quad lock.png
Halvarssons_Mcavis_198x198px.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD Banner-mca-mar22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg