Honda DCT på sportssykler

En ingeniør fra Honda, Kosaku Takahashi, kan fortelle at firmaet arbeider med å tilpasse sin DCT teknologi til sportssykler.
Dette ble avslørt under visningen av de oppdaterte NC750X og Integra – begge med DCT.
For øyeblikket kan DCT monteres på en rekke av Hondas sykler inkludert NC750X, Africa Twin og VFR1200F, men systemet er tyngre og bredere enn et tradisjonelt clutch/girkasse system. Slik det er nå økes vekten med ca 10 kg. Kosaku Takahashi opplyser at det for øyeblikket ikke foreligger planer om å utstyre Fireblade eller CBR600RR med DCT, men det er sannsynlig at fremtidige versjoner av disse syklene vil bli utstyrt med systemet. Takahashi kunne fortelle at det arbeides intenst med å løse vekt og volumproblematikken.
Han hevdet også at dersom en jamfører to sykler, en med tradisjonell girkasse og en med DCT, så vil DCT være kjappere i akselerasjon grunnet den sømløse giringen som sikrer kontinuerlig kraftoverføring til bakhjulet. Med en tradisjonell girkasse koples kraften fra ved hvert girskift. Han hevdet også at en DCT-utstyrt RC213V Moto GP sykkel ville være raskere med DCT enn med dagens sømløse girkasser. På spørsmål om hvor langt arbeidet med å tilpasse DCT til sportssykler var kommet, ville ikke Takahashi gi noe konkret svar.