Honda DCT på sportssykler


En ingeniør fra Honda, Kosaku Takahashi, kan fortelle at firmaet arbeider med å tilpasse sin DCT teknologi til sportssykler.

Dette ble avslørt under visningen av de oppdaterte NC750X og Integra – begge med DCT.

For øyeblikket kan DCT monteres på en rekke av Hondas sykler inkludert NC750X, Africa Twin og VFR1200F, men systemet er tyngre og bredere enn et tradisjonelt clutch/girkasse system. Slik det er nå økes vekten med ca 10 kg. Kosaku Takahashi opplyser at det for øyeblikket ikke foreligger planer om å utstyre Fireblade eller CBR600RR med DCT, men det er sannsynlig at fremtidige versjoner av disse syklene vil bli utstyrt med systemet. Takahashi kunne fortelle at det arbeides intenst med å løse vekt og volumproblematikken.

Han hevdet også at dersom en jamfører to sykler, en med tradisjonell girkasse og en med DCT, så vil DCT være kjappere i akselerasjon grunnet den sømløse giringen som sikrer kontinuerlig kraftoverføring til bakhjulet. Med en tradisjonell girkasse koples kraften fra ved hvert girskift. Han hevdet også at en DCT-utstyrt RC213V Moto GP sykkel ville være raskere med DCT enn med dagens sømløse girkasser. På spørsmål om hvor langt arbeidet med å tilpasse DCT til sportssykler var kommet, ville ikke Takahashi gi noe konkret svar.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg