Honda DCT på sportssykler

26.03.2016

 

En ingeniør fra Honda, Kosaku Takahashi, kan fortelle at firmaet arbeider med å tilpasse sin DCT teknologi til sportssykler.

Dette ble avslørt under visningen av de oppdaterte NC750X og Integra – begge med DCT.

 

For øyeblikket kan DCT monteres på en rekke av Hondas sykler inkludert NC750X, Africa Twin og VFR1200F, men systemet er tyngre og bredere enn et tradisjonelt clutch/girkasse system. Slik det er nå økes vekten med ca 10 kg. Kosaku Takahashi opplyser at det for øyeblikket ikke foreligger planer om å utstyre Fireblade eller CBR600RR med DCT, men det er sannsynlig at fremtidige versjoner av disse syklene vil bli utstyrt med systemet. Takahashi kunne fortelle at det arbeides intenst med å løse vekt og volumproblematikken.

 

Han hevdet også at dersom en jamfører to sykler, en med tradisjonell girkasse og en med DCT, så vil DCT være kjappere i akselerasjon grunnet den sømløse giringen som sikrer kontinuerlig kraftoverføring til bakhjulet. Med en tradisjonell girkasse koples kraften fra ved hvert girskift. Han hevdet også at en DCT-utstyrt RC213V Moto GP sykkel ville være raskere med DCT enn med dagens sømløse girkasser. På spørsmål om hvor langt arbeidet med å tilpasse DCT til sportssykler var kommet, ville ikke Takahashi gi noe konkret svar.

 

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

Bunn

MC-Huset_200x200_feb20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
hdoslo_stillingannonse_200x200.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.