MV Agusta i trøbbel – igjen

23.03.2016

 

Vi burde etter hvert være vant til MV Agustas finansielle berg-og-dal-bane. Den er til forveksling lik det Cagiva Group presterte før dem.

Den avdøde Claudio Castiglioni hadde en utrolig evne til å finne nye investorer som var villige til å finansiere hans motorsykkel geskjeft. Vanligvis gikk det ut på å selge dem aksjer – til og med en flertallsandel – til en hyggelig markedspris og så, etter at investorene gikk lei av kampen for å få til lønnsomhet, kjøpe aksjene tilbake for en symbolsk sum. $1, eller noe slikt.

Det er nøyaktig hva som skjedde da Harley ville selge seg ut av MV Agusta: Castiglioni forhandlet frem en avtale som sikret at fabrikken i Schiranna og MV-navnet kom tilbake til ham for knapper og glansbilder, etter at Harley bare noen få år i forveien hadde betalt en seriøs mengde penger for MV og etterpå investert en god slump i den italienske fabrikken. Hvordan Castiglioni dro slikt i land er fremdeles en gåte.

 

Nå er MV Agusta i knipe igjen. Det har tidligere vært skrevet om hvordan man håpet at samarbeidet mellom AMG Mercedes og MV ville føre til syklene ville få øket PR og oppmerksomhet ved å stille dem ut i lokalene til AMG forhandlere. På den tiden kjempet MV for å holde produksjonen i gang og unngå permitteringer. Men nå har situasjonen forverret seg. Samlebåndet står stille og arbeiderne er permittert. MV Agusta trenger penger, mye penger og de trenger dem fort. Samarbeidet med AMG Mercedes fungerer ikke: Tyskerne er ikke villige til å pøse inn kapital med mindre de får full kontroll over MV, men Giovanni Castiglioni (Claudios sønn) er ikke villig til hverken å selge eller gi fra seg kontrollen.

 

Den økonomiske situasjonen er forverret: Castiglioni ser etter nye investorer som lar ham beholde kontrollen over selskapet. På nåværende tidspunkt virker det usannsynlig ettersom firmaet ikke klarer å vise til fortjeneste til tross for at de har gode produkter.

 

Det har hørt til sjeldenhetene at MV har kunnet vise til sorte tall i regnskapet. Rødt har vært standard i årevis. Mercedes AMG sin 25 % aksjepost er bare et forsøk på å stikke tåa i vannet for å kjenne om det er varmt nok til å stupe uti. De har aldri gjort en skikkelig investering i MV. For at de skulle gjøre det har kravet vært full kontroll, noe Castiglioni altså har motsatt seg.

Andre potensielle investorer har også ytret interesse. Blant dem er Andrea Bonomi (tidligere eier av Ducati), men han ønsker også full kontroll. Situasjonen er med andre ord låst: MV Agusta har et godt merkenavn med en enorm historikk og et utvalg av ganske bra mellomstørrelse motorsykler. Men nå til dags kreves det mer enn noen få gode motorsykler for å klare seg i et marked som fremdeles halter etter julingen det har fått.

 

Kilde: Cycle World.

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.