Kan komiteer designe banebrytende motorsykler?


En av grunnene til at "Yard-Built" og ”Custom” er så populært kan være at selve den kreative evnen hos den enkelte stimuleres. Det er et generelt akseptert faktum at de mest kreative ideene kommer fra en individuell hjerne – den beste tiden for kreativitet er faktisk umiddelbart etter søvn.

Store selskaper kommer gjerne frem til en motorsykkels endelige utseende ved hjelp av en komite. Dvs. at man inkluderer tanker og ideer fra mange individer og avdelinger innen selskapet. Av og til er resultatet bra, andre ganger overhodet ikke, men generelt kan det sies at resultatet sjeldent er inspirerende.

Et av de flotteste spesialbygg som noensinne ble laget er produktet av en manns ideer og arbeid: John Britten. De mest ikoniske Honda modellene ble, etter manges oppfatning, laget den gang Honda ble ledet av Soichiro Hondas tanker og ideer.

Problemet med komiteer er de som regel utvanner det opprinnelige konseptet og endrer det på måter som overhodet ikke gagner produktet. Det gamle ordet om at en kamel er en hest som er tegnet av en komite viser svært ofte sin gyldighet. Like ofte hevdes det at komitéprodukter mangler "sjel". Nå er det selvfølgelig ikke slik at alle individuelle ideer er genierklærte – det finnes en rekke garasjebygg som er direkte stygge – eller verre: De ser ut som, og har ytelser som, søppel.

Steve Jobs, berømt fra Apple, gikk i mot de fleste bedriftsrutiner når det gjaldt å designe nye produkter. Han lyttet overhodet ikke til markedsundersøkelser og hevdet at de bare er en annen form for komitédesign. Som en følge av Jobs individualisme har mange av Apples produkter vært banebrytende og gitt kundene noe de ikke engang visste de hadde bruk for.

Det er rett og slett mulig at komiteer er et av de store byråkratiske problemene en bedrift må forholde seg til etter hvert som den blir eldre og større – det er kanskje derfor inspirerte individualister tar innersvingen på store selskap av og til?

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.