Suzuki og VW – endelig fraskilt

Siste vi hørte noe om denne feiden ble det avgitt en rettslig kjennelse på at Volkswagen skulle selge sin aksjepost på 19,9 % i Suzuki for det som den gang var 2,8 milliarder USD. Det var i september 2015. Nå er skilsmissen et faktum etter en prosess som har tatt 4 år.
Da VW overtok aksjene i 2009 var det med forhåpninger om at de to selskapene kunne utveksle teknologi og samarbeide om fremtidige kjøretøy. Suzukis håp var å skaffe seg kunnskap om produksjon av store kjøretøy og spesifikt dieselmotorer. VW ønsket å ta del i Suzukis kunnskap om små motorer, men de var ikke ute etter å lage sin egen motorsykkel, noe internett rykter hevdet. Selv om det på papiret så ut som en smart samarbeidsavtale, viste det seg fort at bedriftskulturen i de to selskapene var vidt forskjellige, og det tok ikke lang tid før forholdet surnet.
Ettersom rettsavgjørelsen gikk i Volkswagens favør – retten fant det bevist at Suzuki ikke hadde brukt dieselmotorer fra Volkswagen, som avtalt, men tvert i mot kjøpt dem fra FIAT – ble Suzuki dømt til å betale VW en ikke-offentliggjort sum for skilsmissen, les tilbakekjøp av aksjer.
Sett i lys av Dieselgate skandalen må det antas at dette er penger som kommer godt med hos VAG...