Den store recall-sesongen


Den store recallsesongen er over oss med full tyngde. Alle de store merkene oppdager feil eller mulige feil og det sendes ut recallvarsler over en lav sko.

Og selvfølgelig: Alle de forskjellige fora flommer over av debattanter som synes det er på sin plass å påpeke at recall er et tegn på at sykkelen det gjelder egentlig er – for å si det på godt norsk – noe dritt.

Vi tillater oss å være uenig med alle de kunnskapsrike bidragsyterne:

Recall er IKKE et tegn på dårlig kvalitet. Den som på ramme alvor mener det, har ikke gjort hjemmeleksa!

Når en fabrikk som Honda sender ut en recall på VFR1200 fordi kardangleddet i drivakselen KAN KOMME TIL å ryke, er ikke det et tegn på dårlig kvalitet. Tvert om: Det viser at Hondas kvalitetssikring er på topp – nettopp fordi de har funnet at det er en mulighet for at akselen kan ryke og dermed bytter de den, kostnadsfritt for eier av sykkelen og før noe skjer.

Eiere av sykler som får recall bør – i stedet for å skrive innlegg som viser at de ikke er helt i kontakt med virkeligheten – prise seg lykkelige for at de har en sykkel fra en fabrikk som følger opp kvaliteten gjennom flere år etter at sykkelen er produsert.

En motorsykkel blir laget i henhold til gitte spesifikasjoner, og tro oss – INGEN fabrikker med selvrespekt prøver å spare penger ved å lage deler de vet ikke holder. For det første har de et renommé å ta vare på, for det andre er søksmål etter skader som regel kostbare greier. Men av og til kan spesifikasjonene vise seg å være ørlite grann feil, med resultat at delen det gjelder MULIGENS kan komme til å ryke. Fabrikker med respekt for seg selv og sine kunder sender da ut en recall hvor kunden får ny og bedre del gratis.

Yamaha er et godt eksempel på det: Recall som bytter hele girkassen på YZF-R1 fordi enkelte tannhjul muligens kan ryke under EKSTREME belastninger, er et godt eksempel på å ta ansvar. Triumph, derimot, informerte sine forhandlere om at sylindertoppen på tidlige Explorer og Trophy modeller kunne byttes DERSOM KUNDEN KLAGET over mye støy fra ventiler – i stedet for å sende recall. De endte opp med tap av godt omdømme og mer eller mindre samtlige topper ble allikevel byttet.

Recall er, som sagt, ikke et tegn på dårlig kvalitet. Det er et tegn på at fabrikken driver produktutvikling som kommer deg til gode også etter at du har kjøpt sykkelen.

Vær glad for det, vær takknemlig for at mulige feil blir utbedret før det oppstår fare eller skade og gi gjerne uttrykk for hvor fornøyd du er på ditt favorittforum.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.