“Gekko” lander viktig avtale med verdensteam


Pressemelding Top Trial Team:

"For 2016-sesongen skal Sondre “Gekko” Haga kjøre for Top Trial Team, et italiensktrialteam som blant annet sørger for nye sykler for utøverne som har skrevet kontraktmed teamet.

– Dette gir nye muligheter for å kjøre full VM-runde i 300cc-klassen neste sesong, da deter mulig å ha en sykkel hjemme på trening, i tillegg til at Top Trial Team frakte løpssykler i en i en teamtruck, sier “Gekko” Haga. – Så det blir praktisk mulig å reiserundt på flere VM-runder enn bare en som i fjor. Men vi kommer til å kjøre de norskeløpene for Team Motorsyklisten i år også, som vi har gjort de siste tre sesongene. Top Trial Team er et lag som støtter fire internasjonale førere, i tillegg til å støtte lokaletrialførere i Italia. Trial er en svært dyr sport for utøverne, og en sånn avtale som“Gekko” har landet nå vil åpne for nye muligheter for neste sesong.

– Fordelen med Top Trial Team er at vi kan reise ned med fly på en torsdag før enløpshelg, og bruke fredagen på å teste sykkelen før løpene starter. Teamet sørger for enracingsykkel med mekanikere som fraktes til stedet der løpshelgen finner sted, i tilleggtil en sykkel som kan brukes hjemme på Riska, sier far og støttespiller Martin Haga. – Itillegg har dette laget sponsoravtaler som sørger for trialklær og annet utstyr, men deter på ingen måte det samme som å kjøre for et fabrikkteam der førerne blir lønnet. Vimå fortsatt betale for å være med, så sponsorinntekter er fortsatt viktige fremover. Kan gå gjennom tre sykler i året

Trener Marius Dammyr forteller litt om utgiftene til trial.– I en vanlig uke har du utgifter som bensin og eventuelt noen deler. Det er først når duskal utenlands det koster mye, som reising og opphold. Budsjettet kan gjerne ligge oppmot 400-500 tusen årlig. Sondre forteller at syklene slites fort.

– Om man trener mye på et høyt nivå vil trialsyklene slites fort, det kan fort gå opp mottre sykler i året. Det er oftere mer økonomisk å selge en sykkel i stedet for å drivevedlikehold av slitedeler, og så kjøpe ny. Med Top Trial Team får vi litt trimmede sykler,så syklene er litt sterkere, i tillegg til at det er egne mekanikere på syklene. Større planer fremover Far Martin Haga forteller at dette åpner nye muligheter.– Dette er en stor mulighet for Sondre nå fremover å kunne kjøre på et internasjonaltteam. Vi skal nå til Italia for testing og ordning av avtaler den første helgen i januar, ogeventuelt også i påsken. Han forteller også hvordan de fikk avtalen i havn.

– Top Trial Team var ikke med i sesongen 2015, så jeg ringte ned til teamleder MicheleBosi og hørte om det var planer å starte opp for sesongen 2016. Det var det, og det er nåSondre og tre andre internasjonale førere som støttes av Top Trial Team for nestesesong. For en utøver så ung som Sondre er det nesten utenkelig å være med på etfabrikkteam, så dette kan gjerne fungere som et mellomledd. Eliteførerne i dag er gjernemellom 26 og 36 år gamle, så Sondre har fortsatt mange gode utviklingsår igjen."

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.