1983 XVZ12 Royal Venture – MC-en som har overtatt sjela mi



Etter noen år uten egen sykkel fikk jeg på Finn.no i 2007 se en annonse for en bamse av en tursykkel til en overkommelig pris. Kona var klar på at noen R-sykkel kom ikke i hus, så denne ble godtatt etter «litt diskusjon».


Tekst og foto: Petter Dramstad.


Ny MC-bekledning ble kjøpt til oss begge, samt flybilletter til Sogndal hvor sykkelen skulle hentes. Det ble en begivenhetsrik tur over fjellet med totalt 30 minutter uten regn og en masse ekstra krydder fra et el-anlegg som slettes ikke likte regn eller dumper. Spesielt i tunneler var det morsomt med lys / ikke lys alt etter veiens beskaffenhet.


Men hjem til Kjeller kom vi, og konstaterte at motor- og komfortmessig var sykkelen overraskende bra.


Gammel kåpe bak og ny foran klar til lakkering hos Camilla’s MC lakk.

Så de første seks ukene ble tilbrakt i garasjen med nyanskaffet koblingsskjema og flittig bruk av Ebay for anskaffelse av deler. Det var masse kåpedeler å demontere, og de var laget av ABS-plast som i løpet av 27 år var blitt sprukne som tørr hud.


Under en av våre ettermiddagsturer fikk jeg tank og sidepanel rett i fanget. Da ble det, med proff hjelp, til å lage ny former og støpe nye deksler i glassfiber for hele sykkelen. Kunne ha valgt karbon, men vanskelig å reparere på egen hånd.


XVZ-en har blitt en fin del av vårt liv. Når vi ikke lenger kan bruke den, skal den skrotes som oss.

Etter 13 år med alle typer reparasjoner, god hjelp av MC-Partner, Skedsmokorset og nærmere 80.000,- investert i nye deler og arbeid, har vi nå en sykkel som gjerne er med på 50–60 mils dagsetapper uten å protestere og med en komfort som er akseptabel for to kropper midt i 60-åra. Den har kun hatt to eiere og kjørt ca. 65.000 km.


Vår yndlings-søndagstur om våren er Kjeller / Fagernes / Valdresflya / Vågå / Otta og E6 tilbake til Kjeller. Svart asfalt og hvite brøytekanter er alltid like fascinerende.


Men som de fleste gamle motorer er XVZ-en tørst. Med et forbruk på 1,2 liter/mila og med 20 liter tank, blir det det noen kaffe/bolle-pauser.



Har du en spesiell motorsykkel som du har lyst å vise på MCavisa.no?

Send noen flotte bilder og en tekst om sykkelen/syklene på ca. 300–400 ord til post@mc-avisa.no.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.