101 dalmatinere, eller var det 101 motorsykler??



Som journalist i MC-avisa kjører jeg selvfølgelig mye og mange motorsykler – på tur, under tester eller med spennende og morsomme prosjekter. Jeg kjører hovedsakelig nye sykler, men innimellom kjører jeg også brukte sykler, og summa samarium kjører jeg ca. 25.000 km i året.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


I tillegg til å danse med motorsykler (ikke med ulver) elsker jeg grensesnittet og samspillet mellom «mann og maskin». Det er min fasinasjon og min lidenskap. Som regel taper mine kapasiteter mot teknologien, men hver eneste gang jeg setter meg på en motorsykkel, er det ufattelig spennende å utforske hvor godt vi kan klare å danse sammen, bare maskinen og jeg.


Jeg får rett og slett ikke nok av dette og har derfor gjennom alle disse årene også kjøpt egne motorsykler for å ha samhandlingsprosjekter som jeg selv kan forske på. Ja, jeg har kjøpt så mange motorsykler at flere nok vil hevde at det finnes diagnoser for min type lidenskap! Jeg skal på ingen måte påberope meg noen tittel, men det dreier seg altså om tresifrede tall og sannsynligvis en Norgesrekord i privatkjøp av nysykler. Akkurat som om det er så mye å skryte av kanskje, men ufattelig morsomt!


Som forklaring til de som har lurt på om jeg er riktig vel bevart, har jeg hele tiden og nokså konsistent forklart at jeg faktisk er på jakt etter verdens beste motorsykkel – for meg da! Noen av syklene jeg har kjøpt har vært i mitt eie i lengre perioder, mens andre er solgt etter svært kort tid på grunn av skuffelser eller manglende evne til å innfri. Nådeløst, men slik er det.



Den euforiske og uavkortede opplevelsen av gutte-aktig lykke som oppstår hver gang jeg henter en ny motorsykkel, tar aldri slutt, og jeg mener selv at jeg stadig kommer nærmere målsettingen om å finne den perfekte motorsykkelen. Jeg har kjørt nær sagt alt – store, mellomstore, nakensykler, R-sykler, cruisere, cafe-racere, motarder, adventure – ja, nesten alt og heldigvis over mange år.


Det som har forundret meg på veien, er vel kanskje at høy pris, høy effekt og høyt utstyrsnivå ikke nødvendigvis er ensbetydende med lykke og flotte kjøreopplevelser! Slik har det i hvert fall ikke vært for meg. Jeg mener at du kan oppleve fullkommen lykke selv om du ikke opererer i high-end-segmentet der det koster skjorta. I 2020-sesongen kjørte jeg T7 (Yamaha Ténéré 700), og dette var faktisk det første året jeg ikke byttet sykkel i løpet av sesongen. "Less is more", sies det, og det er utvilsomt den nye trenden. Mindre førerstøtte og enklere teknologi kan rett og slett være mere morsomt



Men, siden jeg er en pulvergutt som faktisk er ganske svak for krefter og teknologi, savna jeg litt mer motorkraft og litt mer tech. Honda CRF1100L Africa Twin er i design og egonomi ikke så ulik Yamaha Ténéré 700, den har samme bruksområde, den er slank, ikke for tung, men har mer krefter, bedre og mer oppdatert instrumentering og min sykkel ble levert med kvikkskifter og blipper – det er skikkelig kult og utrolig morsomt å kjøre med. Jaja, du har selvfølgelig helt rett, nok en syltynn forklaring fra en fyr som åpenbart mangler impulskontroll og et snev av tålmodighet.



Uavhengig av mer eller mindre tøvete forklaringer på hvorfor jeg gjør dette, er det et faktum at jeg elsker motorsykler og vokser heller aldri ifra lykken som utspinner seg under hente-seansen hos forhandleren. Jeg har som regel tatt en doktorgrad på sykkelens tech-data før avhenting og virker muligens ikke så engasjert når selger under utleveringen skal formidle det jeg trenger å vite.


Nå vil jeg bare ut og kjøre, oppdage, kjenne og perfeksjonere forholdet mellom mann og maskin. Opplevelsen av tid og sted blir uklart og ubetydelig når ferdigheter skal avstemmes med teknologiske kapasiteter, noe som krever konsentrasjon og fokus fra min side. Mange av de første 1000 kilometrene til førstegangsservicen går som regel i en kjent testløype, slik at jeg skal kunne måle og sammenligne prestasjonene med referanser fra andre sykler jeg har kjørt i samme løype, og det er her magien oppstår.



Nå venter jeg og Hondaen bare på et to til tre gode regnskyll som vasker bort grus og saltstøv slik at vårens opium kan nytes på den nye sykkelen. Dette er en sykkel jeg har svært høye forventninger til, så får vi se om dette er verdens beste motorsykkel – for meg!

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.