Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

TwinPegs mot Dakar

Original fothviler demonteres. Alt dokumenteres med film. Kai Ingvald til venstre Joachim Huseby Hellsten til høyre Foto: Kyrre Hagen

Gutta i A4+ og den norske gründeren Kai Ingvald Flateland har et mål felles; de vil gjennomføre Africa Eco Race.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 25.01.2023 kl 22:49

Vi møter Kai Ingvald Flateland, grunderen bak Norske TwinPegs og Richard Skarpaas og Joachim Huseby Hellsten fra Rally-teamet A4+ i en garasjen der teamet har tilholdssted, en mørk og iskald januar kveld. Midt på gulvet i garasjen står en KTM Rally Factory Replica 450, og langs veggene står dekk og mousse stablet til taket. Verktøybenkene er fylt med reservedeler, verktøy, film og redigeringsutstyr.

Monteringen forberedes. Alle delene er på plass. Foto: Kyrre Hagen

Det begynner å ligne noe. Foto: Kyrre hagen

Vi har tidligere skrevet om Kai Ingvald, og det flotte produktet hans TwinPegs for adventure og enduro. Ideen er ganske enkelt en ekstra fothviler litt bak hovedfothvileren, som gir fører mer støtte under foten. «Ride Faster Further» er slagordet til TwinPegs, og i et langt løp som Africa Eco Race er det viktig å spare krefter der man kan.

Boltene tilpasses. Foto: Kyrre Hagen

Richard Skarpaas og Joachim Huseby Hellsten i Rally-teamet A4+ er to militærveteraner og kamerater, med lang fartstid fra Forsvaret. Drømmen om å kjøre Africa Eco Race, har lenge vært en felles drøm for de to kompisene. At løpet blir ekstremt tøft, utmattende og krevende på alle vis, er teamet forberedt på. Og de har lært at det også er svært mye som skal på plass før man står på startstreken. De aller fleste med denne drømmen detter av lasset lenge før de når så langt.

For Richard Skarpaas og Joachim Huseby Hellsten i Rally-teamet A4+ har drømmen om å kjøre Africa Eco Race lenge vært et felles mål. Nå er de klare, og om vel en måned settes kursen mot Afrika. Foto: Rolf Bjørngaard

Gutta i A4+ er mer en klare for å komme i gang med Africa Eco Race. De vet løpet kommer til å bli et blodslit og en skikkelig utfordring. Foto: Gaute Lystskjold

Samarbeidet mellom TwinPegs og A4+ kom på plass etter at Kai Ingvald fikk nyss om planene deres, og tok kontakt. Han hadde som mål å ha norske førere over målstreken i Dakar, med TwinPegs på sykkelen.

Verdenssensasjon. Første TwinPegs montert på en KTM RFR 450 noen gang, og med en en fantastisk finich. Foto: Kyrre Hagen

Denne kvelden fikk vi gleden av å være med på at nyutviklede TwinPegs for første gang ble montert på en KTM 450 RFR. Kai Ingvald og gutta i teamet var ivrige, og hver minste lille bevegelse ble filmet underveis. Prosjektet med å utvikle TwinPegs til en KTM RFR 450, begynte egentlig helt tilbake i 2019, da Kai Ingvald var i gang med utvikling av pedaler til sykkelen til Felix Jensen. Prosjektet strandet imidlertid, og ble ikke att opp igjen før i august 2022, da Kai Ingvald gjorde de første forberedelsene på pedalene til gutta i A4+. Det meste av arbeidet har skjedd fra romjulen og frem til nå. Maskineringen var ferdig dagen i forveien, og overflatebehandlingen samme dag. Med unntak av et par bolter som måtte tilpasses på lengde var alle delene perfekte, og det var vanskelig å begripe at ikke dette var standard hyllevare. Gutta i A4+ virket særdeles fornøyde, men isete veier på utsiden satte en stopper for testing denne kvelden.

Klikk på linken for å se filmen fra monteringen:
https://www.youtube.com/watch?v=dNopHrEfcEM

Startskuddet for løpet går 10 mars i Marokko med Team A4+ som utøvere, og Kai Ingvald´s TwinPegs påmontert på rally-syklene. Forhåpentligvis kommer både teamet og Twinpegs i mål i Dakar, i slutten av mars. Da har de i tilfelle gjennomført et av verdens aller tøffeste løp.

Nøkkelord

Annonse
Annonse