• mc-avisa

Vi bygger opp Ténéré 700. Del 4: Bagasjesystem


En testtur til Spania i 2019 endte med ny sykkel i stallen for 2020-sesongen. Vi er ganske sikre på at denne sykkelen vil bli en suksess, og at derfor mange vil kunne bruke artiklene når de selv skal tilpasse sine T7-er. Til nå har over 150 eksemplarer funnet sine norske eiere, og mange står i tillegg i bestilling. Tekst og foto: Kyrre Hagen. I fire nettartiklene forteller jeg om valgene jeg har gjort for min Ténéré 700 og hvorfor. Artiklene omhandler STYLING, FUNKSJONALITET, BESKYTTELSE OG BAGASJE (klikk på ordene for å åpne de andre artiklene).

Ténéré 700 er en adventuresykkel. Dette betyr en sykkel til turer over mange dager. Bagasjeløsningene må derfor være robuste, og gjøre at du får med deg det du trenger på de lengre turene. Da dette uansett er en sykkel som er for tung for endurokjøring, har jeg valgt robuste løsninger på mitt eksemplar, men fremdeles med fokus på vekt.

Kriega:

Da sykkelen skal kunne brukes til forholdsvis tøffe etapper, ønsket jeg myke vesker i stedet for stive alubokser som mange velger til sine adventuresykler. En myk veske gjør ikke samme skade på bena dine om uhellet skulle være ute. En hard aluboks kan fort brekke bena dine, om du kommer i klem mellom denne boksen og noe annet. Jeg ønsket robuste, vanntette vesker med innlegg fra toppen. Dette gjør veskene effektive å pakke, samt at disse har god kapasitet. Det er dessuten ganske enkelt å komme til i veskene.

Siden sykkelen har eksospotten på den ene siden, vil det passe bra med vesker av ulik størrelse. Valget ble en Kriega OS-22 liter på den ene siden, og en OS-32 på den andre siden. En OS-22 koster kr 3.299 pr. stk og OS-32 koster kr 3.629 pr. stk. Jeg kjøpte dessuten 2 stk. Kriega OS-platformer, som er plater tilpasset disse veskene. Disse monteres på sykkelens bagasjebærer. Platene koster kr 1.099 pr. stk. og sikrer at veskene får det aller beste opphenget på bagasjebæreren.

Bagasjebærer: Ettersom jeg har Touratech bærer på en av mine andre sykler, ble valget det samme på denne. Dette betyr at jeg også kan bruke Kriega-veskene på en av mine andre sykler. Dessuten kan jeg også benytte mine gamle alubokser på min nye Ténéré 700 om jeg ønsker. Av denne årsak oppnår jeg derfor stor fleksibilitet. Du får bagasjebærere fra mange produsenter, men dessverre veier de fleste +/- 5kg. Bæreren koster kr 3.795 + frakt. En annen fordel med en slik bagasjebærer er at du også har ekstra beskyttelse av sykkelens bakdel også når du kjører uten veskene på. Bagasjebæreren blir nærmest som beskyttelsesbøyler på sykkelens bakdel.

Bagasjebrett: Jeg var en stund i tvil om jeg ville ha bagasjebrett på sykkelen. Jeg fant ikke noe som passet, før jeg kom over bagasebrettet fra Hepo Becker. Brettet er lite og funksjonelt, og lot seg kombinere med bagajebæreren fra Touratech ved at jeg tilpasset noen avstandsstykker mellom bagasjebrett og bagasjebærer. Da all montering var ferdig, oppdaget jeg imidlertid at bagasjebrettet var feilkonstruert, og at jeg ikke lengere kunne ta av setet på sykkelen. Feilen skal være rettet, og jeg venter på nytt sett, der feilen er utbedret. Brettet var imidlertid enkelt å montere, og jeg er sikker på at nytt brett vil fungere tilfredsstillende. Bagasjebrettet koster kr 2.125 + frakt i Norge.

Enduristan: Den lille nettbutikken Ledena.no selger utstyr fra anerkjente Enduristan. Dette er robuste og fleksible oppbevaringsystemer, med utrolige kombinasjonsmuligheter. Herfra har sykkelen fått diverse utstyr: Sandstorm Tank Bag 4S. Dette er en vanntett tank bag for harde enduroløp eller bare for turkjøring. Bagen koster kr 1.901. Da tanklokket på Ténéré 700 stikker opp av tanken, har jeg laget et avstandsstykke av et gammelt sitteunderlag får å utligne høydeforskjellen. Jeg benytter dessuten en egen flaskeholder for kjedespray, og en egen flaskeholder til annet bruk. Også disse fra Enduristan. Begge disse er festet til Kriega OS-plata.

På bagasjebrettet har jeg montert en liten toppveske fra Enduristan, Tail Pack 8L. Denne er vanntett og har mange festemuligheter. Dette er et supert bagasjerom på lette dagsturer når du kun skal ha med deg litt ekstra. Denne blir nok sittende mye på sykkelen min. Baggen koster kr 1.566. Når jeg skal ha med meg bagasje for tur er alltid en vanntett bag kjekt. Denne stropper jeg på baksete, om jeg kjører alene, eller på bagasjebrettet om jeg har passasjer. Jeg syns det er viktig at en slik bag ikke er for stor. Selv har jeg valgt en bag på 32 liter, men disse bagene fås i alle størrelser. Bagen er rød innvendig. Dette gir kontrast, og gjør at det er lett å skille innholdet fra bagen. En sort bag er alltid vanskelig å finne frem i. Tornado 2 Pack Sack str. medium koster kr 895.

Enduristan har også kjekke små oppbevaringshylstere som «Bottle Holster». Når en reiser, trenger en å ta med vann, og noen ganger til og med ekstra drivstoff. Denne praktiske flaskeholderen kan festes nesten hvor som helst. Hylsteret koster kr 257. Can Holster – Kjedesprayboksholder. Kjedesmøring og bokser med kjedespray blir det mye søl av. Derfor bruker jeg dette hylsteret som lett kan festes rundt på sykkelen. Hylsteret snøres igjen på toppen, og sørger for at ikke boksene forsvinner. kr 257 pr. stk.

XS Base Pack 6,5L: Siden jeg har et par 6,5 liters oppbevaringsbagger liggende, forsøkte jeg å feste disse til veltebøylene. Det lar seg gjøre. Med disse kan du få 6,5 liter ekstra bagasje på hver side i front. Vekt foran er ofte bra, da man veldig ofte ender opp med all ekstra vekt bak. Disse baggene koster kr 637 pr. stk.

Vanntett tube: Jeg hadde en gammel vanntett tube liggende. Denne var det perfekt plass til på baksiden av OS-plata på venstre side av sykkelen. Denne er av hardplast og kan benyttes til alt fra verktøy til brenselsflaske mm. Dette er mine foreløpige valg til Yamaha Ténéré 700. Nå er sesongen rett rundt døra, så får vi se hvordan de ulike komponentene fungerer. Jeg kommer tilbake med erfaring fra utstyret etter et par testturer. Videre oppgraderinger av sykkelen vil bli vurdert utover vårparten etter at den har vært i bruk en stund.

#Nyhet

222 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif