• mc-avisa

Brukttest: MV Agusta Turismo Veloce 800


Da MV Agusta lanserte Turismo Veloce 800 i 2015, løftet alle MV-elskere på øyenbrynene og maskinen fikk en varm velkomst i menigheten. Her er MC-avisas brukttest etter helgens tur med fire bruktsykler i adventure-segmentet.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Pris testsykkel: 129.900 Årsmodell: 2015 Km: 14.700 Tørvekt: 191 kg Tank: 17 liter

Førstegangsregistrert: 01.09.2017 Utstilt hos: Cross Centeret Snellingen AS Da Turismo Veloce 800 kom i 2015, var helt åpenbart at MV-konsernet nå skulle inn i touringsegmentet og at de mente alvor med satsingen. Mange utenfor menigheten oppdaget etter hvert touringmaskinen som med sitt sanne italienske design også hadde en skyhøy fun-factor, som slett ikke er vanlig for dette segmentet. «All in one», heter det vist. Sykkelen er hva angår design et mesterstykke, men har også kjøretekniske egenskaper som gjør det utrolig morsom og herlig å kjøre.

Turismo 800 er relativt liten og kompakt, men ergonomien er helt enestående. Du blir fryktrelig fort glad i denne motorsykkelen. Den tresylindrede motoren leverer 110 hk og 83 Nm, og med 17 tommer store hjul, en oppreist sittestilling, et bredt styre og en akselavstand på skarve 1420 mm, bærer det rett inn i tivolikategorien. Motoren er turtallsvillig og liker seg best når den piskes litt.

Sykkelen vi fikk med oss fra Cross Centeret Snellingen var velstelt og bar på ingen måte preg av å være 2,5 år gammel. Turismo har så fantastiske kjøreegenskaper at smilet raskt blir bredt og innslag av latter kan forekomme. Svingegenskapene er gudommelige og kan best beskrives som å sitte på tvers av et skateboard. Når du fester blikket, kan du enkelt sende sykkelen sideveis til motsatt side. Den har en vanvittig morsom, men allikevel forutsigbar styregeometri. Selv om sykkelen oppfører seg som en ballettdanser, er den retningsstabil og fin i høye hastigheter. Auforisk morsomt.

Instrumentet er kult og er selve grensesnittet til alle justeringsmuligheter som finnes på sykkelen. Det fungerer bra, men er jo italiensk, så det tar litt tid å sette seg inn i menyene og valgmulighetene. Turismo har fine og robuste sidevesker som er godt integrert i seterammen og bidrar til at sykkelen ikke blir så altfor bred. Jeg merket overhodet ikke at man var lastet, og det er et godt skussmål fra en testfører som er allergisk mot sidevesker!

Til tross for at sykkelen er noen år gammel, finner vi ingen tegn til slitasje. Alt er tight og fint, og hendler går lett, men fast og presist. Brembo kaliperne foran er helt nydelige, bak er det noe verre. Her er bremsepedalens vandring lang og bremseefekten litt skral, men slik er det stort sett på alle merker. Bakbremsen bruker vi sjeldent, så dette er godt nok. Sykkelen har ingen synlige lakk- eller overflateskader, og den er et visuelt skue med den kule røde rammen og det heftige designet.

Ramme, svingarm og SACHS demperen bak fungerer veldig bra, selv om du er lastet og kjører effektivt. Demperne foran fra Marsocchi er justerbare og gjør en glimrende jobb, og jeg finner virkelig en god flyt med sykkelen. Alle typer svinger oppleves morsomme og forutsigbare, og man har virkelig god kontakt med forhjul og underlag under aktiv kjøring. Som sagt, svært høy fun-factor! Når sykkelen er så godt stelt som denne, er funksjonaliteter og kjøreegenskaper like gode som på en ny sykkel. Dersom noen hadde bedt deg om å tippe alder, ville du mest sansynlig bommet med et par år!

Klikk her for å lese første brukttest fra samme kjørehelg, KTM 1290 Super Adventure T.

MC-avisa tar ikke stilling til prisingen av disse syklene, da prisen til syvende og sist styres av det markedet er villig til å betale.

#Nyhet

219 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif