• mc-avisa

Brukttest: KTM 1290 Super Adventure T


Først ut av bruktsyklene i adventure-segmentet som ble testet sist helg, er KTM 1290 Super Adventure T. Modellen ble produsert i tidsrommet 2015–2017 og var på mange måter den første super-toureren fra KTM.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Pris testsykkel: 185.900,- Årsmodell: 2015 Km: 25.450 Vekt: 252 kg Tank: 30 liter Utstilt hos: AMD Motorsykler

Sykkelen har den velkjente LC8-motoren som i dette tilfeller er på 1301 cc. Motoren er superkraftig og leverer hele 160 hk og vanvittige 140 Nm. Mer enn tilstrekkelig, med andre ord. Super Adventure T har alt du trenger av førerstøttesystemer, og foran sitter elektroniske dempere fra WP på hele 48 mm. Sittehøyden er på fine 86 cm, hvilket gjør det mulig for nær sagt alle å kjøre den.

Super Adventure T er bredere enn forgjengeren 1190 og dagens Super Adventure S og R, og den kom med litt spesielle innfelte kurvelys som tennes i sving eller nedlegg. Dette eksemplaret er utstyrt med sidevesker, toppboks, Akrapovic slip-on, varmedeksler for å hindre strålevarme fra bakerste sylinder, varmeholker, cruise control, justerbar vindskjerm, forskjerm i karbon og mye, mye mer. Navigasjonspanelet til menyene er det samme som brukes av KTM i dag. Dette er enkelt å lære og lett å bruke, og bryterne er innen rekkevidde når du kjører, selv for de korteste førerne. Sittestillingen er oppreist, og setekvaliteten er som ny, ingen slitasje i setestopp eller setetrekket.

Hva leverer sykkelen etter 5 år? Det er ikke uten grunn at KTM har gitt modellen navnet Super Adventure. Dette materiellet er av det kraftige og heftige slaget, og sykkelen er «tight» og fin til tross for at den har vært fem år på veien. Hendler, girskifter og bremsepedal beveger seg lett og mykt, og bremsene har det klassiske bittet og er ellers jevne og fine under kraftig nedbremsing. Girkassen oppleves myk og fin, og vi finner ingen kast i skiver eller ulyder i motor, roterende deler eller hjullager. Det elektroniske dempersystemet håndterer underlaget helt nydelig, og sykkelen har en dempervanding på behagelige 200 mm både foran og bak. Dempersystemet, som har mange valgmuligheter, passer på at du har god kontakt med underlaget i alle situasjoner, og disse funksjonene oppleves like bra som på en helt ny sykkel. Vi klarer ikke å detektere noen forskjeller i kompresjon eller motorkraft, og sykkelen leverer så uendelig mye mere krefter enn det du strengt tatt har behov for. I kjøremodus «sport» er gassresponsen virkelig kjapp, men jevn. Tatt i betraktning at sykkelen er heftig motorisert og har en våtvekt på 252 kg, synes vi virkelig at ramme og svingarm leverer godt. Vi finner heller ikke tegn til slitasje i lager eller simmerringer, og disse komponentene oppleves å fungere helt som på en ny sykkel. Adventure T er designet som en touringorientert modell, og bør ikke forveksles med kapasitetene til KTM sin Adventure-linje som gjerne er lettere, smalere og har helt andre hjul og dekkdimensjoner.

Sykkelens vedlikeholdsstatus er viktig: Vi kan konstatere at motorsykkelen, som i dette tilfeller er 5 år gammel, er tilnærmet like fin å kjøre som en ny sykkel. En slik status er selvfølgelig helt avhengig av at sykkelen er godt vedlikeholdt, ikke minst at bevegelige deler som kjede, hendler og bevegelige ledd holdes rene og smøres. Man bør alltid sjekke lekkasjer på dempere og slitasje på styrelager, siden dette er komponenter som ofte bærer mye vekt og utsettes for mye krefter. Sjekk gjerne med aktuelle forum om modellen har vært plaget med spesielle problemstillinger før du kjøper, slik at du styrer unna de mest åpenbare problemstillingene. Ikke vær kjip hva angår dekkene dine. Dårlige dekk kan være en sikkerhetsrisiko og kan i tillegg ødelegge sykkelens kjøreegenskaper og drepe veldig mye av kjøregleden. Det er det ikke verdt, absolutt ikke. AMD har flere Adventure-modeller til salgs, og det er mye god terapi i å tusle rundt i lokalene til forhandlerne som besitter mye kunnskap og erfaring, det kan lønne seg. Hele testen med fire bruktsykler i adventure-segmentet vil bli publisert i MC-avisa nummer 7-20 som kommer ut til våre abonnenter i uke 25.

MC-avisa tar ikke stilling til prisingen av disse syklene, da prisen til syvende og sist styres av det markedet er villig til å betale.

#Nyhet

265 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif