• mc-avisa

Brukttest: Harley-Davidson FLTRU Road Glide Ultra


Testobjektet vi hadde med på tur denne gangen er et nydelig og lytefritt eksemplar av en burgunderrød 2018 Harley-Davidson Road Glide Ultra, som er en av Harleys high-end modeller i touringklassen.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl og Even Wøllo.

Det er morsomt å kjøre Harley-Davidson. Teknologien har sitt helt særegne DNA, og syklene oser merkevare-image og et maskulint design. Motorene er kraftige og har et herlig moment. Lydbildet er en viktig del av opplevelsen av en Harley-Davidson, ikke minst på akkurat denne kjempen på ca. 400 kg. En Harley-Davidson lever, den vibrerer og den kommuniserer med deg når du kjører. Dette bidrar til at sykkelen oppleves både levende, kraftfull og herlig. Det eksemplaret vi hadde med oss denne gangen er brukt som demonstrasjon- og utleiesykkel hos Lazy Boyz, men den er godt vedlikeholdt og fremstår som «spotless» og splitter ny. Rett og slett et nydelig objekt.

Road Glide Ultraen er godt utstyrt og har Screamin Eagle eksos, justerbar ryggstøtte, rail på toppboks og sidevesker, infotainmenssystem, stereo med fire høytalere og cruisecontrol. Sykkelen har også sidevesker med rails og en toppboks med integrert og justerbar ryggstøtte som har mye plass for to reisende.

Sykkelen har absolutt alt du trenger, og instrument og infotainment-systemet er montert i en stor kåpeseksjon som gir svært god vær og vindbeskyttelse og gir en vanvittig god opplevelse av komfort og cruising. På denne modellen er kåpeseksjonen hengt opp i rammen og ikke på gaffel og styrekrone, det reduserer vektbelastningen på forhjulet og gjør sykkelen uventet enkel å svinge og mobilisere i svinkombinasjoner. Styrelager, dempere, ramme og svingarm fungerer helt som det skal, og svingkurvene blir jevne og forutsigbare slik de skal være. Vi blir overrasket over hvor sportslig denne store maskinen faktisk er når en setter på litt fart. Vi er flere sykler i følget, og Road Gliden har ingen problemer med å henge med de litt mindre og mer sportslige syklene på svingete veier. Det er så absolutt ikke noe å si på kjøreegenskapene. Bremsene er fine og jevne, og her fungerer til og med bakbremsen godt, det er slett ikke vanlig på motorsykler. Girkassen klunker lett, men bestemt slik den skal gjøre og gir en fin-fin opplevelse av kvalitet under kjøringen. En utydelig kommunikasjon mellom fører og girboks går fort på bekostning av opplevd kvalitet, så det liker vi ikke – og slik er det heldigvis ikke her.

De ergonomiske forholdene og sittestillingen til fører og passasjer er som på første klasse, og setestoppen er like fast og fin som på en ny sykkel. Setehøyden er på behagelige 73,5 cm, hvilket bidrar til at sykkelen til tross for den høye vekten og størrelsen er grei å flytte på. Det er godt tilrettelagt for to med en svært høy passasjerkomfort og høy lastekapasitet. Motoren på 88 hk og hele 153 Nm leverer mer enn nok krefter, og gassrersponsen er kvikk og presis under pådrag. Alle hendler og bevegelige deler er faste og fine og uten slakk. Det er bare å feste blikket, så gjør denne sykkelen akkurat som den får beskjed om! Det eneste vi finner å sette fingeren på, er dekkstatus. Både for- og bakdekk er slitt og må byttes, men dette står allerede på arbeidsplanen til Lazy Boyz. Alt på sykkelen er som nytt og fungerer slik det skal. Vi fant ingen skader, krom og lakk er like blank og fin som på en ny sykkel, og teknisk må vi bare betrakte sykkelen som innkjørt og feilfri. Vi vi fremheve at Lazy Boys er en av de beste forhandlerne på stell og vedlikehold av brukte motorsykler. Vi sier bravo til Lazy Boyz – fortsett gjerne å være et forbilde for alle andre!

Her er en liten kjørevideo:

Fakta: Modell: 2018 FLTRU Road Glide Ultra Km: 19.050 Motor: Milwaukee Eight 107-kubikktommer HK: 88 Nm: 153 Gir: 6 Vekt: 408 kg Tank: 22,7 liter Sittehøyde: 73,5 cm Garanti: 3 måneder Står utstilt hos: Harley-Davidson Oslo / Lazy Boyz

#HarleyDavidson #Nyhet

123 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif