• mc-avisa

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 5


Et ønske om en sykkel nummer to som kan kjøres på grusveier, satte i gang jakten på en bruk sykkel. Valget falt på en 2008-modell Honda Transalp XL700. Klikk for å lese: Del 1. Del 2. Del 3. Del 4. Tekst og foto: Even Wøllo. Del 5: Driftssikkerhet.

En vesentlig grunn til å valget falt på akkurat denne Transalpen, var at den var til salgs fra forhandler. De hadde gått over den, og det var gjort service for ikke lenge siden. Det gir trygghet. Det først jeg vanligvis gjør på bruktbil eller -sykkel er å skifte olje,kjølevæske og bremsevæske. Så vet jeg at dette er i orden. Men her var det gjort, så da var det bremser som sto for tur.

Selve bremsesylindere har tendens til å gå tregere og tregere. Så jeg startet med å demontere calipre og vaske de skikkelig. Deretter av med bremsesko, og pumpe bremsesylidre forsiktig ut. Jeg legger imellom en plankebit for hindre å pumpe de for langt ut. Denne bruker jeg også til presse de inn igjen. Vask og rengjør flatene godt. Smør de opp med egnet fett, må tåle høy temp, jeg bruker siliconbasert. Ved å trykke de inn og ut noen ganger, samt bruke en q-tips til å få fett inn under gummileppe, vil du oppdage at sylindere går lettere og lettere, og til slutt som om de er nye. OBS: Bremser er kritisk, så føler du at dette ikke er innenfor din kompetanse, overlat det til et verksted. Ofte er selve sylindere så irret at de bør skiftes. Skift da også pakninger. Finnes masse på nett om dette. Uansett, mine skiver var innenfor spec, og med nye klosser og «ny-smurte» sylindre foran og bak, var bremsene som nye igjen.

En annen sikkerhetsfaktor er kjedet. Slitt kjede som ryker er ikke kult, og slitt kjede henger sammen med slitte drev. Dette er ikke stedet å spare penger. Det samme gjelder dekk. På Transalpen var jeg så heldig at det satt på nye dekk, og kjede og drev var i bra stand. Men kjede bar preg av å være smurt med «grease» eller noe. Det var i hvert fall nesten 1 kg med fett inne bak kjede/drev deksel. Så en rens var helt nødvendig. Her finnes mange tips. Jeg la mitt i lampeolje over natten i en bøtte, da var all gammel drit lett å børste bort. Jeg bruker CRC på kjede og tørker godt av, men her er det mange meninger.

Følg med videre! Neste og siste del tar for seg det ferdige resultatet.

#Nyhet

83 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif