• mc-avisa

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 1


For mange er inngangen til MC-livet en brukt sykkel. Og brukte sykler finnes det mange av, det gjelder bare å finne den rette. Men hva er den rette? Det finnes det like mange meninger om som det finnes MC-folk, så det viktigste er velge en sykkel fra dine behov, preferanser og økonomi.

Del 1: Fra ide til handling Tekst og foto: Even Wøllo. For undertegnede var det ønske om en sykkel nummer to som satte i gang jakten på en brukt sykkel. Det vil si en sykkel som kunne tilby noe annet enn det min Moto Guzzi V7 kunne, nemlig turkjøring der jeg ikke trengte å planlegge i detalj for å unngå grusveier. Guzzien trives nemlig best på svingete asfaltveier!

Budsjett og krav til sykkel ble definert. Kort oppsummert max kr 50.000, 700–900 kubikk, injection, ABS og ikke store kjente problemområder. Og etter å ha kjøpt en del «prosjekter» opp igjennom tidene, skulle jeg se etter en som var i god teknisk stand.

Av mange kule kandidater, falt valget raskt på Honda Transalp XL700, siste modell. Jeg liker Transalp og den historien den har. Husker da den kom, annerledes og omstridt som den var. Afrika Twin er kul, men for den summen jeg hadde til rådighet, ble de for gamle.

Etter en tid dukket det opp en spennende kandidat hos Speed Motorsenter i Sandefjord. Den var riktig modell, farge, nye dekk, hatt service og ikke gått for langt og til riktig pris. Men den så sliten ut, så muligheten for en god handel var til stede. Etter innledene mailrunde, ble turen ned for å prøve doningen unnagjort som passasjer på en kompis sin sykkel. Ingen av oss hadde lyst til å gjenta det på hjemturen, så planen var definitivt å kjøpe Transalpen. Å sitte på med MC, det er egentlig veldig kjedelig …

Transalpen var mer sliten enn jeg trodde. Mye irr, effektpotte uten dB-killer, rustne skruer og deler, løse kåpedeler osv. Og en av få XL700 uten ABS … Fristelsen var stor til å droppe det hele. Men siden jeg hadde reist så langt, så måtte jeg jo prøve den!

Men da selger skulle starte den opp, gikk ikke det! Mekaniker kom, rullet sykkel inn på verksted, før han og sykkelen kom ut igjen etter fem minutter, og sykkel fyrte endelig opp. Bokstavelig talt. Hørtes ut som en trimma totakter. Herregud. Årsak til at ikke startet var irr på stoppbryter. Men til tross for en god del varsel-klokker som ringte i hodet, hoppet jeg på og kjørte avgårde.

Og gjett om jeg ble overrasket. Sykkelen var utrolig tight og god å kjøre. Så etter prøvekjøringsrunden, ba jeg min kompis om å ta en runde, og han kom smilende tilbake han også, og bekreftet det jeg hadde kjent. Bak det shabby utseende, var det en teknisk, tight og fin sykkel. Og Transalp har rykte på seg for å være uslitelige.

Så etter en del pruting og det at original eksosanlegg plutselig dukket opp, ble det handel, etterfulgt av en herlig hjemtur gjennom indre Vestfold på små, svingete veier. Mine to kompiser kjørte kliss nye sykler, men Transalpen holdt godt følge, og jeg satt der med et bredt smil inne i hjelmen.

#Nyhet

263 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif