• mc-avisa

Glimt fra MC Collection – Motorsykler gjennom 100 år – vol. III


I Vol III i denne artikkelserien er vi fremdeles i Edsvik hvor MC-Collection holdt til i 10 år. I tillegg til den faste utstillingen i selve museet hadde MC Collections venneforening treff i bakgården på torsdager gjennom sommerhalvåret. Tekst og foto: Jarl Hole.

Klikk for å lese: Første del. Andre del.

På bakgårdstreffene ble det servert hamburgere med tilbehør og drikke. Mange spesielle motorsykler med entusiastiske eiere satt hverandre stevne og tiltrakk seg et ivrig publikum fra Stockholmsområdet disse torsdagene. Det er ved slike anledninger man skjønner hvor stor kunnskap og innsats som skal til for å restaurere og holde klassiske motorsykler i kjørbar stand. Heder og ære til de som tar seg tid og får det til!

Disse brødrene med hver sin vakre Indian var å treffe på parkeringsplassen utenfor inngangen til MC Collection 7. juli 2011.

Høsten 2011 var det Choppers som var tema for en spesialutstilling. Lange gafler, skinnende blanke motorer og flott håndverk var en fellesnevner for de fleste objektene. Utstillingen var et samarbeid med magasinet MCM.

Hulster 8-Valve bygget av Stellan Egeland, Stockholm, stakk av med VM-tittelen under «World Championship Of Custom Bike Building» i Sturgis, South Dakota, i 2007 i konkurranse med om lag 100 andre byggere fra hele verden. Stellan designet og produserte helt egne sylindre og fireventilstopper og brukte en motorblokk fra H-D og girkasse fra Norton.

Enfield Robin Diesel, 412 cc og 9,5 hk. Engelskmannen Ernie Dorsett laget 152 sykler med dieselmotor basert på India Enfield Bullet. Motoren er en Fuji Robin Diesel fra Japan. Godt med vibrasjoner, men med et uslåelig lavt forbruk, 0,18 liter på mila.

Det er gjort flere forsøk på å blåse liv i det hederskronte Norton-navnet. Norton Commando 961 Cafe Racer er det foreløpig siste. Norton Motorcycles (UK) Ltd som produserer modellen er i disse dager kjøpt av den indiske motorprodusenten TVS.

John Player Norton replica 2015, 746 cc, 76 hk. Peter Williams vant 750-løpet på Isle og Man i 1973 og satt banerekord med en slik sykkel. Peter Williams stod bak konstruksjonen med den svært lette og meget spesielle Monocoque-rammen i rustfritt stål. Peter Williams overlevde med et nødrop en alvorlig ulykke på Oulton Park i 1974, men ble invalidisert og kom aldri tilbake til racing. I 2014 bestemte han og hans samarbeidspartnere seg for å bygge en serie på max 25 replicaer. MC Collections eksemplar er JPN-003 og har blitt benyttet som show og testsykkel i England før den kom til MC Collection.

Sett fra denne vinkelen blottlegges deler av den meget spesielle rammekonstruksjonen som var varemerket til John Player Norton. Legg også merke til kåpas utforming som gir sykkelen svært lav luftmotstandskoeffisient, noe som bidro til høy toppfart til tross for relativt beskjeden motoreffekt. En unik motorsykkel.

I 1978 slo Honda til med CBX 1000, 6 sylindre, 6 forgassere og 24 ventiler. En monumental motorsykkel og obligatorisk i enhver samling.

Honda RC 30 1988, V4, 740 cc, 112 hk. Legendarisk supersykkel og høyt verdsatt klassiker med italiensk inspirerte linjer. Svært langt førstegir som gjorde den upraktisk til småkjøring, men en vinner på landeveien og på banen.

En vakker Husqvarna fra minneutstillingen om Bill Nilsson.

Husqvarna 500 Cross 1960. Bill Nilsson Special. Bill Nilsson vant VM i 1960 med denne sykkelen og kom på andreplass i 1961.

MC Collections venneforening holder treff i bakgården 10. juli 2014. Vi ser blant annet en Benelli 750 Sei i bakgrunnen. Benelli slo Honda og lanserte sin rekkesekser flere år før Honda kom med CBX 1000 i 1978.

Fra bakgården 9. juli 2015. Artikkelforfatterens BMW K 1600 GTL med rekkesekser har stevnemøte med BMW R35 single. Motorsykkelgleden er det ikke noe å si på.

7. juli 2016 og en Indian med sidevogn, cowboy-sadel, fotclutch og gir på tanken er stjerne i bakgården.

Den største stjerna var dog å finne inne i samlingen, den svært eksklusive Crocker Big Tank.

Etter artikkelforfatterens mening var spiralen mellom første og andre etasje det flotteste elementet i utstillingen så lenge MC Collection holdt til i Edsvik.

I neste og siste artikkel i serien setter vi kursen mot Tidö Slott og dagens versjon av MC Collection.

#Nyhet

100 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif