• mc-avisa

Glimt fra MC Collection – Motorsykler gjennom 100 år – vol. II


Jeg fortsetter reisen i arkivet med bilder fra MC Collection. Alle bildene i Vol II er tatt i den 10-årsperioden samlingen holdt til i Edsvik i Sollentuna, altså fra 2009 til 2019. Tekst og foto: Jarl Hole.

Klikk her for å gå til første artikkel i serien.

Det er verdt å merke seg at MC Collection i den perioden bestod av mer enn 400 objekter. Til enhver tid var ca. 115 av disse objektene utstilt. MC Collection var og er dynamisk, og avhengig av når du eventuelt besøkte utstillingen, kan det ha vært andre objekter enn de jeg omtaler som har vært utstilt. Noen av objektene har vært på utlån fra andre samlere og institusjoner for en kortere periode. Det gjelder f.eks. den Britten V1000 som er avbildet og omtalt i denne artikkelen. Uansett om objektene har vært i MC Collections eie eller vært på gjestevisitt, har alle vært restaurert av svært kompetente personer. Kvaliteten på objektene som gjennom tiden har vært utstilt, har vært MC Collections varemerke. Kvaliteten har uten unntak vært av verdensklasse.

Bilde fra første etasje av samlingen slik den fremstod 9. juli 2015. Spiralen fra første til andre etasje er sentral, og jeg mistenker at temaet for utstillingen i det tidsrommet var Italia, da det er mange italienske sykler å se på bildet.

Vi var innom denne sykkelen i Vol I av artikkelserien, men da var bare den vakre motoren avbildet. Her har vi hele herligheten; MV Agusta Monoalbero Corsa 1954. MV Agusta tok sin første 125 cc VM-tittel i 1952 med Cecil Sandford i sadelen.

Motorsykkel som veggkunst var et nytt element for meg. Bildet er tatt 7. juli 2016. Og det som henger på veggen er en Husqvarna 1905, 1 sylinder, 300 cc med en ytelse på 2,75 hk.

Et annet eksepsjonelt eksempel på motorsykkel som veggkunst. EVE av Daryl Villeneuve, Bandit9, Vietnam.

Eksepsjonell småskalaproduksjon fra verdens største produsent. Honda NR 750 1992 V4. NR står for New Racing. Motoren var utstyrt med ovale stempler og 8 ventiler pr. sylinder og kan som sådan betraktes som en de facto V8. Ytelsen til motoren var 125 hk ved 14.000 omdreininger. Honda registrerte ikke mindre enn 200 patenter bare på motoren. Kun 300 sykler ble bygget. I 1992 måtte du ut med NOK 750.000,- for å sikre deg en NR 750.

For å lage litt utfordringer for de minste som besøkte MC Collection ble det gjemt små kosedyr rundt på en del av objektene. Barna skulle så finne de forskjellige dyrene og rapportere hvor de befant seg. For de ivrige vanket det en liten premie. Her har vi en gul elg gjemt på en Thor V-twin fra 1916. Thor ble produsert i Aurora utenfor Chicago, USA,

BMW RS54 1954. Denne fremgangsrike fabrikksraceren ble kun produsert i 24 eksemplarer. Boksermotoren var på 500 cc og hadde overliggende kamaksler og gav 50 hk ved 8.000 omdreininger. Ekstreme ytelser for sin tid.

MC Collection deltok på flere MC-messer. Her på MC-mässan i Stockholm i januar 2011 stilte de blant annet med den imponerende Münch Mammoth 4 1000. Den var håndbygget av Friedel Münch i perioden 1966 til 1975 og utstyrt med en firesylindret NSU bilmotor.

Samme sykkel var MC-avisa så heldig å få låne til sin stand på Oslo Motor Show i oktober 2011. Her er artikkelforfatteren i full gang med å pynte litt på den under oppsetting av standen.

Ikoniske Britten V1000 ble håndbygget av New Zealenderen John Britten og hans team i perioden 1991 til 1998. 10 eksemplarer ble bygd, og sykkelen er blitt kalt verdens mest sofistikerte og teknisk avanserte motorsykkel. Mesteparten av sykkelen er bygget i carbon og den veide kun utrolige 138 kg. Utstyrt med en vannkjølt V-twin med 166 hk hadde den en toppfart på 303 kmt/t. Britten V1000 vant en rekke løp, blant annet Battle of V-twins på Daytona i USA. Prosjektet stoppet opp da John Britten døde av kreft i 1995, og kun sykler som allerede var i produksjon ble fullført. De 10 syklene finnes nå på museer og i private samlinger over hele verden.

Å bokstavelig talt få legge en hånd på en Britten V1000 var stort for artikkelforfatteren. Bildet er tatt 7. juli 2011.

MV Agusta forbindes med verdens racerbaner hvor de har tatt 38 VM-titler og vunnet 270 GP-løp. De produserte imidlertid også helikoptre og mindre serier med eksklusive gatesykler, som denne 750S fra 1971. Den var utstyrt med en rekkefirer som hadde overliggende kamaksler og 65 hk.

Norge er på sett og vis også representert på MC Collection. Denne Kawasaki Z1 900 1973 kjøpte Christer R. Christensson i Norge. Kanskje en av våre lesere er tidligere eier av sykkelen?

#Nyhet

120 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif