• mc-avisa

Frem fra arkivet – volum IV


Så er vi kommet frem til siste episode av miniserien fra Arne Paulsens arkiv. Her får vi både hilse på Kong Harald, et merkelig sidevognsbygg, kranglervorne Jawaer og usedvanlig vinterlagring. Tekst: Jarl Hole Foto: Arne Paulsens arkiv

Motorsykkelmiljøet har bestandig vært preget av mangefold og mange markante personligheter, og ikke rent få verdensmestre med sine egne løsninger på det meste. Vi håper vi har fått vist en flik av mangefoldet gjennom denne serien.

Klikk for å se: Første del. Andre del. Tredje del.

Vi har vært innom Ivar Ore tidligere i denne serien. Her er han og den racetrimmede Velocetten hans på «Ingers Drive In» som lå langs Drammensveien like ved Høvik. Kåpa er på plass, likeens racingsete og tilbakeflyttede fothvilere. Det eneste som bryter stilen er bagasjebrettet. Den skarpe leser vil legge merke til at bremsepedalen er på venstre side og at girpedalen da nødvendigvis må være på høyre. Slik var det på alle vaskeekte engelske motorsykler.

Vi aner dyp fortvilelse hos herren i bakgrunn der han sitter sammensunket etter at han har tatt av plastikken på Cordaen sin og finner det komplette kaos. Her er det kardanger, kjeder, dempere og ledninger i overflod. Det var tyskfødte Wolfgang Rabe som startet produksjonen av Corda. I perioden 1987–1992 ble trehjulingen produsert i Sverige, men i 1992 ble produksjonen flyttet til Tyskland. En Corda hadde automatkasse og ble opprinnelig levert med 1600 eller 1800 cc VW bokser. Fra og med 1996 ble kjøretøyet utstyrt med en 2,5 liters turbodiesel fra Audi.

Sammenliknet med en nedplukket Corda blir en ditto Jawa rent triviell. Hvorfor man drar på treff for deretter å plukke sykkelen fra hverandre i småbiter, kan man lure på. Enten er kjøretøyet så dårlig som ryktet vil ha det til, eller så søker man oppmerksomhet eller muligens driver man kursing av andre Jawaeiere. Hvem vet?

Hvor oppbevarer man Jawaen vinterstid? Selvsagt på soveværelset ved siden av vannsenga. Da kan man faktisk ligge i senga og skru og vente på våren. Bedre blir det ikke!

«De Thynde Hjuls Phoræning» ble startet av Sven Knutsen. Kravet til medlemskap var ikke over 50 cc, ikke nyere enn 1960-modell, komplett campingutstyr og bekledning anno ca. 1952. Det årlige treffet til denne celebre foreningen fant sted på Bogstad camping utenfor Oslo. Under treffet i 1992 bestod maskinparken av 12 sykler med en samlet effekt på 12,5 hk. Arne Paulsen poserer med sin Tempo Swing 1960-modell, såkalt «tråfemti». Hjelmen er utradisjonell, men ellers er antrekket etter reglementet i foreningen.

I 1965 lanserte Honda sin CB450. Det var Hondas første tunge motorsykkel, og den var i produksjon til 1974. Ifølge Arne Paulsen meldte alle Oslos motorsyklister med noen få unntak overgang til Honda 450. Dette bildet fra Trollrally i 1966 kan tyde på at det var noe sant i utsagnet til Arne.

Vinter er ingen hindring, spesielt når man kjører sidevogn. Legg merke til utvendig batteri, piggdekk og sterkt senket potte på høyre side samt tilhengerfeste. Ekvipasjet er «bombet» med klistremerker. Hvorfor skjermen som Arne Paulsen i prinsippet skulle se forover gjennom også er nedklistret, er et interessant spørsmål artikkelforfatteren ikke har fått noe godt svar på.

Velocette kan også brukes om vinteren, spesielt når man «pigger» bakdekket med strips.

Ingen har skrudd så mye Jawa som Arne Paulsen. Her prøver han å få liv i elendigheten med en solid dose spray i tenningslåsen etter en vinter i artikkelforfatterens garasje.

Arne Paulsen møter Kongen etter at han ble tildelt Kongens fortjenestemerke i sølv i 2005. Arne fikk ikke medaljen for et liv som motorsyklist, men for sitt virke som proteseingeniør på Sophies Minde.

Vi ender opp på scooter alle sammen når vi ikke greier å skreve oss opp på en motorsykkel lengre. Et alldeles utmerket fremkomstmiddel ifølge Arne Paulsen.

#Nyhet

154 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif