• mc-avisa

BMW utfordrer cruisersegmentet med R 18


BMW beveger seg inn ganske ukjent farvann når de lanserer cruiseren R 18 med den største boxermotoren som noen gang er serieprodusert for motorsykkel.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl. R 18 er en minimalistisk og langstrukket cruiser som utfordrer både Indian og Harley Davidson. Sykkelen ble vist som konsept ved flere anledninger i 2019, blant annet på EICMA-messen, og kommer utvilsomt til å bli en av sommerens største head-twistere.

BMW sin sjefsdesigner sier: «A motorcycle is the biggest accessory you can wear and it is not all about being the fastest», med andre ord er R 18 et statement og en testosteronbombe. Sykkelen er ifølge sjefsdesigneren bygget for å vinne folks hjerter, og med en diger «flat twin» på 1800 cc og et design som dette, er vi ikke i tvil om at nettopp det kan skje. BMW har en lang historie og mye erfaring å bygge på, og beslutningen om å bygge en «heritage» model har altså endt opp med produksjon av en minimalistisk designbombe med en kraftpakke som også er vakker. Det håndproduserte mesterstykket er laget i titan og aluminium og har fått detaljer som kan beskues og nytes i dager eller uker. Håndlaget, perfeksjonert og vakkert.

Vi har ikke den fulle og hele oversikt over de tekniske spesifikasjonene ennå, men vi snakker definitivt om en lang, lav og kraftig skjønnhet i «head twister»-kategorien. 1802 cc, 91 hk og 158 Nm, 21 tommer stort forhjul og 19 tommer stort bakhjul, alt dette pakket inn i en titanramme oppkledd med de vakreste og håndlagede komponentene du kan tenke deg. Hele 150 Nm er tilgjengelig allerede fra vanvittige 2000 omdreininger! Sykkelen har en håndlaget og åpen kardang, og du kan velge mellom tre kjøremodus med de kule betegnelsene «rain», «roll» og «rock» når du er ute og koser deg. Alt til den nette pris av ca. 364.000 norske kroner.

Som en cruiser skal være er nok denne også rimelig stiv og muligens en smule kjip på komfort, men image skal koste. R 18 har opp-ned dempere på hele 49 mm foran med 120 mm lang vandring og 90 mm bak. Ellers er selvfølgelig R 18 pakket med moderne BMW-teknologi som hill start, LED belysning, ASC, MSR, varmeholker og mye, mye mer. Lydbildet preges av et Vance Haines eksosanlegg designet i 50-tallsstil med flatbankede eksospotter. Skjønnheten er hele 2440 mm lang og har en akselavstand på ikke mindre enn 1731 mm. Dette er nok en bestillingsvare, og vi er svært usikre på om noen andre enn kjøpere får mulighet til å kjøre denne, men får vi lov, skal vi villig rapportere til alle våre lesere.

#Nyhet

302 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif