• mc-avisa

Folkefest i Vrådal


Årtes Straand-treff ble en knallsuksess. Ca. 1.500 smørblide motorsyklister storkoste seg i de flotteste høstdager du kan tenke deg. Strålende sol og varme tillot både shorts og t-shirts. Norge er i ferd med å få sitt eget «Daytona», nemlig STRAAND-TREFFET. Tekst og foto: Kyrre Hagen. Ildsjelene bak det hele er Ole-Andreas Isdahl og Bjørn Richard Johansen, og de har sammen med 53 andre frivillige, Straand hotell og motorsykkelbransjen, fått i stand et flott og enestående treff.

– Målet for treffet er å fostre kjøreglede, samt utvikle kjørekompetanse og kunnskap kan Ole-Andreas Isdahl fortelle. – Treffet ble første gang arrangert i fjor, og var på mange måter et år til å lære, forteller Isdahl. – Vi har fått på plass en organisasjon, som fungerte svært godt under årets treff. Nå har vi kompetanse, og vil utvikle konseptet videre. Straand-treffet skal bli årets største og viktigste begivenhet i MC-bransjen, sier Isdahl, som har klokketro på konseptet.

De fleste merker til prøvekjøring: BMW, KTM, Honda, Suzuki, Triumph, Indian, Kawasaki, Moto Guzzi, Husquarna, Yamaha og MV Augusta var blant de 80 motorsyklene som var disponible for prøvekjøring, både lørdag og søndag. Til sammen ble det foretatt ca. 1.100 prøvekjøringer, noe som tilsvarer ca. 33.000 kjørte kilometer. Dette er helt utrolig. De som ønsket å prøvekjøre sykler skrev seg på lister, og listene ble fylt med over 95 %. Under prøvekjøringen hadde du sykkelen tilgjengelig i 30 minutter. Langs veiene i området var det satt ut skilt med anbefaling om å snu, for å rekke tilbake til riktig tid. Etter prøvekjøringene ble det latter og smil, og mye å diskutere med de andre som også var ute og prøvekjørte. Kun Harley og Ducati glimret med sitt fravær, men Harley har allerede uttalt at de stiller på neste års treff.

Foredrag: Også det faglige skulle stimuleres for deltakerne på Straand-treffet. Etter velkomsten på fredag, ble det intervju med Erik Kjuus, som har deltatt fem ganger på Isle of Man. Erik fikk forsamlingen både til å lytte, le, samt forundre seg over denne galskapen. På lørdag var både politikk og forskere på programmet med påfyll for de oppmøtte.

Damene med:

Woman´s Internationale Motorcycle Association (WIMA), var også solid representert på treffet. De fikk alle demosyklene til disposisjon alene de to første timene, før gutta fikk slippe til på lørdagen. WIMA arrangerte dessuten guidet tur blant sine medlemmer, og det var et stort følge med voksne jenter som dro på tur.

Enduro: Nytt i år var at enduromiljøet, ved Asbjørn Sletholt i spissen, bokstavelig talt var kommet på banen. På nedsiden av hotellet var det merket opp en ganske lang og krevende enduroløype. Her holdt landslaget oppvisning, og etterpå kunne publikum få prøve seg. KTM hadde stilt sine splitter nye 2020-modeller til rådighet. Mange prøvde seg i løypa, og fikk erfare at dette var en knallhard treningsøkt. Priser: To priser ble delt ut blant syklene som var til prøvekjøring. Folkeprisen ble stemt frem av treffdeltakerene. Her stakk BMW R 1250 GS av med seieren. En egen jury plukket ut årets overraskelse. Her vant Husquerna Svartpilen 701 årets pris. Juryens begrunnelse gikk spesielt på design og kvalitet.

Straand Hotel: Rammen for arrangementet er Straand Hotel i Vrådal, der hotelldirektør Sigmund Straand ønsker å ha motorsyklister som sine gjester. Sigmund og staben tar ikke bare imot motorsyklister under Straand-treffet. Gjennom hele sesongen besøker motorsyklister og motorsykkelgrupper hotellet.

– Hotellet huset denne helgen 300 personer som overnattet, men kapasiteten i Vrådal er på ingen måte sprengt, kan Sigmund fortelle. Om det skulle behøves, kan vi stille 1000 senger til disposisjon.

Vi spurte mange av betjeningen om hva de syntes, og alle var enig i at dette hadde vært en travel, men morsom helg. På hotellets nettsider står teksten Bikers Welcome.

I hjertet av Norge: I tillegg til overnattende gjester kom det svært mange på dagsbesøk på lørdagen. Det er tydelig at mange klubber hadde organisert dagsturer for besøket treffet. Vrådal ligger i hjertet av Telemark, og kan nås fra et svært stort område, både fra sør, vest, nord og øst. Og i alle retningene er det helt herlige motorsykkelveier.

Vi i MC-avisa kan kort oppsummere at årets Straand-treff var en suksess. Vi gleder oss allerede til neste år, og kommer tilbake med en mer utfyllende reportasje i neste nummer av MC-avisa. I tiden fremover vil det også legges ut mini-episoder på Youtube med intervjuer gjort med flere av bidragsyterne på årets treff. Så følg med!

Flere bilder:

#Nyhet

293 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif