• mc-avisa

Triumph Speed Twin – nominert som årets overraskelse


I tiden fram mot september skal vi introdusere motorsyklene som er nominert til prisen Årets overraskelse som skal deles ut på Straand Treffet. Hils på en av de nominerte, Triumph Speed Twin. Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Klikk her for å lese introduksjonsartikkel til denne serien.

Triumph Speed Twin ble lansert sent i 2018, men kom ikke på veien i Norge før 2019-sesongen. Speed Twin skal fylle et tomrom som ligger i comfortsonen til Thruxton-modellen som er satt opp med et clip-on styre og derfor er litt mer racing preget. Speed Twin har fått et nytt og mer oppreiset styre, blitt litt lengere og noen kilo lettere, men har ellers tilnærmet like tekniske spesifikasjoner som Thruxton: 97 hk, 112 Nm, Brembo bremser foran, Nissin bak, 120 mm vandring på demperne foran og bak og samme styrevinkel, men har altså fått en mer oppreist sittestilling.

Speed Twin har fått det samme foroverlente stuket som Thruxton og har derfor ganske like og svært gode kjøreegenskaper. Det løftede styret gir imidlertid føreren en litt bedre og balansert sitteposisjon, og sykkelen oppleves derfor å være lettere å moblisere inn og ut av svingkombinasjoner. Litt mindre racingpreget og mer komfort. Styrevinkelen på Speed Twin måler 22,8 grader hvilket forklarer hvorfor maskinen er så svingvillig som den faktisk er. Speed Twin er designet som en café racer og er godt egnet for by-kos og cafe-commuting, men – make no mistake – denne maskinen er en så uendelig mye mer en det.

Speed Twin har en herlig og fløyelsemyk motorgange, og lyden er av "narkotisk" og avhengighetsskapende karakter. Triumph har selvfølgelig egne ingeniører som jobber med lyd, og de kan sine saker. Girboksen er presis som et sveitsisk urverk, og du har krefter tilgjengelig i hele turtallsregisteret i absolutt alle gir. Maskinen er utrolig godt balansert, og du får fantastiske tilbakemeldinger og kontakt med begge hjulene, gitt at du selv som fører leverer blikk og riktig posisjonering av kroppen. Denne maskinen er kapabel til alt og er så definitivt en råtass. Speed Twin har en høy tivoli-faktor og er utrolig morsom å kjøre. Man blir rett og slett ikke lei, og kveldsturene kan derfor bli lengre enn planlagt.

I avdelingen for bremser finner vi gode Brembo kalippere foran og Nissin bak. Forbremsen er nydelig og til og med bakbremsen funker godt her. Det er ikke så vanlig! Du kan velge mellom tre kjøremodus, regn, road og sport. Forskjellen er så absolutt merkbar, så her er tilpasningsmulighetene veldig gode. Sportmoduset er rett og slett veldig bra og ikke minst festlig. Styregeometrien er i en klasse for seg og så definitivt blant de beste i dette segmentet. Speed Twin er satt opp med Pirelli Diablo Rossi III som sikrer grep og god kommunikasjon med underlaget – helt herlig.

Speed Twin er sterk med sine 112 Nm. Den er ikke lynrask, men har et moment som er vanvittig kraftig og derfor gjør den veldig morsom å kjøre. Komponentnivået er ikke det aller beste men vi må huske at dette er et kompromiss fabrikantene må inngå for ikke å gå helt bananas på pris. Men hovedkomponentene holder et nivå som ligger langt over hvermansens kjøreferdigheter og behov. Dette er industrielt design på sitt aller beste, og vi drar som forbrukere stor nytte av Triumph sine mange tiår med erfaring og kompetanse. Tar man sykkelen nærmere i øyensyn, ser man raskt at det nesten ikke finnes en ledning som ligger utenpå motoren, alt er skjult, åpent og veldig vedlikeholdsvennlig. Dette er veldig bra, det er kult og det er ikke minst veldig sjarmerende at Triumph vektlegger slike detaljer. Prikken over i-en settes selvfølgelig med helt analoge instrumenter. Hvor sjarmerende er ikke det!!

Triumph Speed Twin er en designperle som holdet det klassiske Triumph DNA-et med stil og identitet. Dette er rett og slett godt håndtverk, og det er ikke rart at Speed Twin har solgt så godt som den faktisk har gjort. Den er til og med fornuftig priset. Kom til Straand Treffet, så kan du prøve mange sykler selv og få en skikkelig god prat med fagfolk og testførerne i MC-avisa.

Klikk her for å gå til treffets event på Facebook.

#Nyhet #Triumph #TriumphSpeedTwin

290 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif