• mc-avisa

MotoGP 2019 – kommende søndag smeller det!


Årets MotoGP-sesong begynner til helgen, og kveldsløpet i Qatar er først ut. Fredag 8. mars er det trening for alle tre klasser, lørdag 9. mars er det mer trening og kvalifisering, og på søndag 10. mars er det alvor. Moto3: Under trening har Grand Prixs svarte får Romano Fenati dominert – du vet, han som tok tak i frambremsen til en annen fører og prompte ble utestengt for racing for livstid. Nå ser det ut til at livstid på FIM-språk er ganske kortvarig, for fyren er tilbake. Rett nok ikke i Moto2, for han er «degradert» til Moto3, men han er tilbake. Til glede for noen og forargelse for andre. Teamet han kjører for heter Snipers. Oversatt betyr det Krypskytterne, og det navnet rimer vel greit med oppførselen til stjerneføreren deres. Blir spennende å se hvor lang tid det tar før han igjen er utestengt for livstid... Moto2: Dette er kanskje den mest spennende av klassene i årets sesong. Syklene er utstyrt med ny motor: Den firesylindrede Hondaen er blitt erstattet med en tresylindret 765 Triumph som etter ryktene skal gi noe slikt som 140 hester og ha vesentlig mer moment. I tillegg er det nå tillatt med elektronisk førerassistanse, noe klassen har vært kjemisk fri for tidligere. Det blir artig å se hvordan erfarne Moto2-førere håndterer ny motor og elektronikk. Engelskmannen Sam Lowes har vært raskest på treningene før sesongstart. MotoGP: MotoGP-førerne gleder seg over nye regler, nye begrensinger i elektronikk og dekk som skaper glede hos noen, bekymring hos andre. Testene før sesongen viser at nykommerne fra Moto2 er forbausende kjappe, at Ducatiene går som stink, Hondaene gjør det samme – i hvert fall når begge førerne er friskmeldt. Hos Yamaha går i hvert fall den ene bra, mens Rossi fremdeles ikke finner ut av hvordan han skal få det til. Suzukiene ser mer og mer lovende ut, og har fått mer effekt i tillegg til de fra før suverene kjøreegenskapene, noe som gjør dem til definitive pallkandidater. KTM? Vel, de går litt fortere, men de har brukt så mange forskjellige deler under testing at ingen av førerne egentlig vet hvordan sykkelen er å kjøre. Kanskje bortsett fra Zarko, som brukte testtiden til å finne ut av hvordan han skulle kjøre sykkelen i stedet for omvendt. Nytt av året: Nå er det slutt på de mer eller mindre tilfeldige tidstilleggene eller tap av plassering ved brudd på reglene. Tidligere har dette gitt svært forskjellige utslag, og mangelen på konsekvens har vært hjertelig til stede. Nå skal banene utstyres med det som i skiskyting ville kalles strafferunde: Det skal lages en sløyfe utenfor banen i en av de langsomme svingene. Dersom en fører får beskjed om at han må innom den, gir det en tidsstraff på ca. 3 sekunder. Dermed blir det lik reaksjon for like forseelser.

En annen nyhet er at det nå er bestemt at sykkel og fører ikke behøver å passere mål samtidig. For 2019 måles slutt-tiden for den som først krysser streken, enten det nå er maskin eller fører.

#Nyhet

127 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif