• mc-avisa

Test av KTM 1290 Adventure S – Ny råtass i Adventureklassen


Foran årets sesong er det store forandringer i klassen store adventuresykler. Vi har vært i Spania og prøvekjørt KTM 1290 Adventure S på spanske fjellveier. En mektig sykkel proppet med gromme komponenter og ny teknologi. Den sparker fra med den råeste motoren plassert i et Advanture chassis noen gang. Les mer om dette her.

Tekst: Kyrre Hagen. Foto: KTM.

KTM har fornyet seg grundig til kommende sesong. Nå består KTMs adventurefamilien av fem modeller. Fire av disse er nye av året. 1090 Adventure S/R og 1290 Adventure S/R/T. Den siste er den eneste modellen som ikke er ny. Det er nemlig den gamle Super Adventure som nå er omdøpt til Adventure T (T for touring). Borte er altså de gamle 1190-modellene og 1050-modellene.

1290 Adventure S/R ble lansert på EICMA i italia Milano i høst og er arvtagerne etter 1190-modellene. KTM er ikke kjent for å spare på eksklusive komponenter, så modellene er som vanlig spekket med gromme komponenter. Adventure 1290 R er modellen for den ekstreme kjøreren. Den har grove dekk, beskyttelsesbøyler og lengere fjæringsvei. T-modellen er for den som liker lange turer med få bensinfyllinger. Adventure S er den mest sportslige modellen. Den er adskillig lettere en T-modellen og lavere enn R-modellen. Her er hovedfokuset asfaltveier, med muligheter for en tur på dårlige veier i ny og ne.

Vi er ankommet Barcelona i midten av januar. Stedet er KTMs importør i Spania. MC-avisa er blant de første heldige som får prøve KTMen. I den store hallen står 20 sykler linet opp for den første gruppen journalister som skal ut på den nye modellen. På presentasjonen viser KTM oss det vi har sett de siste årene: En produsent i utvikling og fremgang som spiser markedsandeler i mange segmenter. Utviklingen av nye sykler har skutt fart. Modellutvalget har blitt større og favner nå nesten alle sykkeltyper. Som hos andre produsenter havner motorene i ulike chassis. At KTM virkelig mener alvor, viser vel innhoppet i den største klassen i MotoGP i 2017-sesongen. KTM vil gjennom dette være med å utvikle nye løsninger og komponenter.

«Ready to race» er slagordet til KTM. Dette gjør de gjennom å utstyre syklene sine med kraftige motorer, gromme komponenter og masse ny teknologi. KTM mener alvor og har sine entusiaster. En gruppe vi er overbeviste om kommer til å bli større. Når det gjelder adventure-kjørerne ser KTM for seg at de mest ekstreme eventyrkjørerne vil velge deres produkter. Kjørere som når toppen av asfaltveien er nådd, ikke setter kursen ned til et hotell i dalbunnen, men fortsetter eventyret videre innover på den lille grusveien som går av akkurat her. Disse kjørerne finner seg en fin camp og slår opp telt. Den virkelige eventyreren vil ønske det beste av en eventyrsykkel og vil derfor velge KTM.

Futuristisk frontlykt

Ved første øyekast er det den spesielle frontlykten på 1290en som fanger oppmerksomheten. Dette er også en av sykkelens store nyheter. Sykkelen minner litt om en okse i fronten. Hovedlykten er imidlertid en svært avansert LED-lykt som KTM her lagt ned mye utviklingsarbeid i. Formen er et samarbeid mellom Kiska Design – KTMs designleverandør – og KTMs egne ingeniører. Den skal visst nok være inspirert fra en statue som står i Salzburg. Designet er spesielt og tiltalende, etter vår smak. KTM går som vanlig sine egne veier. Lys avgir varme, og trenger et kjøleelement i aluminium. Dette har KTM integrert på en svært elegant måte i lykten. I tillegg er lykten utstyrt med et avansert kurvelys som virker på den måten at disse aktiveres når sykkelen legges ned i sving. Jo lengere du legger sykkelen ned, jo flere kurvelys tennes, helt til alle tre kurvelysene er tent og kaster lyset langt innover i svingen. Vi får virkelig testet dette under kjøring i mørke.

Innovative sidekofferter

Sykkelen er utstyrt med helt nye sidekofferter. Designet har vi ikke sett helt maken til før. Her avslører KTM at det også ligger mye utviklingsarbeid bak. Veskene er konstruert for å stabilisere sykkelen i fart. Veskene kjennes på en måte litt løse. De fungerer som motvekter og er stabiliserende i fart. KTM avslører at de har testet veskene i høye hastigheter, og at de har fungert ypperlig. De elegante veskene er produsert i hardplast med et aluminiums deksel på siden for å gi det hele et eventyrpreg. Veskene åpnes fra siden, og har innebygde nett som hindrer bagasjen i å falle ut. Høyre veske er tilpasset rundt lyddemperen. Dette stjeler imidlertid mer plass enn jeg kan huske å ha sett på noen annen sykkel. Dette blir nok kofferten far må nøye seg med når han skal ha mor med på tur, tenker jeg.

High-tech instrumentering

Instrumenteringen på 1290en er lekker. Den består av en elegant skjerm som gir deg mye informasjon. I sollys er skjermen lys, med tydelige tall og bokstaver. Kjører du inn i skyggepartier eller tuneller, skifter skjermen lynraskt til mørk bakgrunn. Jeg hadde ingen problemer med å avlese informasjonen på skjermen, uansett solforhold. Den ga ingen plagsomme refleksjoner av noe slag. Skjermen kan lett justeres i ulike vinkler for å tilpasses førere av ulik høyde. En liten spak på baksiden av instrumentet frigir denne, og lar deg velge den posisjonen du ønsker. KTM avslører også at de har bygget inn funksjoner som tilpasser seg i fart. Kjører du i høyere hastigheter, er det svært lite informasjon du tar deg tid til å avlese fra displayet. Når hastigheten økes, blir fartsinformasjonen større på displayet, mens annen informasjon blir mindre. Dette er funksjoner en vanlig fører ikke vil legge merke til, men som gjør det enklere å oppfatte hvilke fart man ligger i.

Menyene kommer fint opp i displayet og manøvreres via fire knapper på venstre håndtak. Du kan i fart bytte mellom fire ulike kjøremodus: Sport, street, rain og enduro. Du kan også stille i fjæringene for å kompensere for passasjer og bagasje. Du kan dessuten legge in to egne forhåndsprogrammerte valg, og du kan legge valg til dine favoritter. Det hele virker svært lettmanøvrerbart og gjennomtenkt. Du kan selvsagt også koble telefonen din til sykkelen via bluetooth. Innkomne samtaler kommer opp på displayet. Har du lagret bilde på kontakten din, kommer dette selvsagt opp sammen med navnet. KTM har også tenkt litt videre på dette med telefoner og utstyrt sykkelen med et eget «vanntett» oppbevaringsrom for mobiltelefonen, foran på høyre side av instrumenteringen. Inne i dette rommet finner du dessuten en USB-kontakt som gjør det mulig å lade telefonen underveis.

Kjøring i mørke

For å la oss få et inntrykk av det innovative kjørelyset, tar KTM oss ut på en kveldstur som første del av prøvekjøringen. Det er mørkt i det vi setter kursen ut på motorveien, opp mot den spanske fjellheimen. Jeg legger raskt merke til en del ting. Sykkelen er svært lettkjørt, og jeg har en kjørestilling som passer meg perfekt. Vindskjermen tar effektivt bort det meste av fartsvind. Unntaket er noe av vinden som treffer armene. I tillegg lar jeg meg imponere av den svært kraftige motoren som drar helt jevnt opp fra nesten ikke noe turtall. Jeg var svært imponert over det samme når jeg kjørte 1190 Adventure for første gang. Jeg er ikke mindre imponert når jeg lar 1290 Adventure strekke på motorveien. Snart tar vi av veien og følger svært så svingete veier i en runde tilbake. Kurvelyset er svært effektivt og sender lyset lynraskt inn i kurvene. Lenger inn i kurvene jo lengere du legger sykkelen ned. 5 grader varme gjør imidlertid noe med veigrepet, og selv om du har all verdens av elektronikk til å hjelpe deg, begrenser kjøringen seg en hel del. Selv om kjørelys på en motorsykkel stort sett alltid har sin begrensning, liker jeg måten KTM har løst dette på. Vi kaster lys inn i sving etter sving på vei tilbake til KTMs hovedkvarter i Spania.

Mer prøvekjøring

Vi er tidlig oppe neste dag. Mer prøvekjøring venter. Det har vært kuldegrader i natt og «ice warning» kommer raskt opp på et stort gult felt som lyser over skjermen. På vei oppover fjellet kjører vi gjennom en snøhaug på motorveien som sikkert har rast fra et biltak. Takk og lov for at dette eksemplaret er utstyrt med varmehåndtak. Dessverre er ikke setet utstyrt med varme, noe som er et ekstrautstyr sykkelen kan leveres med. Setet og kjørestillingen er imidlertid svært komfortabel. Vindskjermen kan enkelt justeres opp og ned mens du kjører ved å dreie på to hjul som sitter på hver side av vindskjermen. Jeg tester ut de ulike kjøremodusene og er fristet til å sette sykkelen i regnmodus med tanke på det kalde underlaget. Motor og fjæringskomponenter spiller fint sammen der vi kruser av sted i rundt 130 km/t. Å endre innstillinger underveis er svært enkelt. Endrer du kjøremodus, får du beskjed om å slå ned gassen, før ny modus aktiveres. Vi tar av på mere svingete veier. Temperaturen ligger på 2–3 grader, og det ligger et hvitt lag på asfalten. Først ser det ut som rim, men heldigvis er det et saltlag som ligger på veien. Det frister imidlertid ikke til voldsomme nedlegg.

Vi tar syklene ut på en flott grusvei med mye rullegrus. Sykkelen har mulighet for å slå av ABS, men den har også mulighet til å slå av ABSen bak mens noe av denne virkningen beholdes på forhjulet. Jeg tester med litt gass, og traction-kontrollen slår snart inn og stabiliserer sladden på en effektiv måte. Dette er i all hovedsak en asfaltsykkel, og den er utstyrt med dekk som ikke er all verden på grusveier. Jeg tester stående kjøring, og oppdager at jeg her, som på de fleste andre adventuresykler, nok måtte montert noen styreforhøyere om jeg skulle stå mye. Det er imidlertid fire muligheter til å stille inn det originale styre, men dette går på avstanden frem til styre.

Etter en lengere fotostopp er det klart for mer kjøring. Temperaturen har heldigvis steget litt. Sykkelen oppleves som svært stødig, men likevel svært kvikk. Å kaste den inn i kurve etter kurve kan gjøres uten noen anstrengelse. Må du bremse, har du selvsagt det du forventer av bremsekraft, og litt til. De firestemplede kalipterne griper effektivt i de dobble 320 mm bremseskivene foran.

Imponerende motor

Fjorårets euro 4-kompatible motor med 160 hk og et dreiemoment på hele 140 Nm, gjør sykkelen overlegen i klassen. Momentet kjennes massivt. V-twinmotoren yter 108 Nm allerede ved 2500 omdreininger, og oppfører seg som et lokomotiv. I tillegg har sykkelen quickshifter som muliggjør hurtig giring uten kløtsj både opp og ned. Jeg har aldri før kjent en v-twinmotor som helt uten vibrasjoner henter seg lekende lett opp fra svært så lave turtall på denne måten.

Comfort

Under våre kjøredager på sykkelen, opplevde vi en sykkel med svært god kjørekomfort. Setet kan stilles i to ulike høyder, 86 eller 87,5 cm, og oppleves behagelig. Er ikke dette godt nok for deg, kan du kjøpe til oppvarmede ergonometiske seter som tilleggsutstyr. Fartsvinden vises også effektivt bort fra føreren. Vi opplevde svært lite turbulens.

Det er hyggelig å være på tur i Spania, spesielt når KTM legger turen innom sitt fabrikkteam for Dakar-rally. Plutselig har vi vinnersykkelen fra årets Dakar foran oss, sykkelen til Sam Sunderland. Sjefen for KTM Red Bull teamet, Jordi Viladoms, viser oss syklene i teamet. Jordi har selv forsøkt å vinne det legendariske løpet 10 ganger, med andreplass som beste resultat. Nå er han sjef for teamet som akkurat har dratt sin 16. Dakar-seier i havn. På vei herfra får vi hver vår roadbook. Denne skal vi følge de neste milene for å finne vår lunsj-destinasjon. For å si det på den måten: Dette blir enda en grunn til at undertegnede ikke kan stille i Dakar-rally.

Dagens siste etappe er svært så svingete. Tempoet ble i betraktning til temperaturen en smule oppskrudd, men sykkelen oppleves svært lettkjørt og lettmanøvrerbar, i forhold til størrelse og vekt. En tørrvekt på 215 kg er da heller ikke mye på et monster som dette.

Ulike pakker med tilleggsutstyr:

Touringpakken inneholder komplette sidevesker, toppboks og tankveske. Denne koster kr. 16.382,-

Comfortpakken inneholder ergometrisk varmesete både foran og bak, varmehåndtak og stativ for GPS. Denne pakken koster kr. 6.793,-

Lyd- og stylingpakken inneholder i hovedsak carbon-komponenter og slip-on potte fra Akrapovic. Denne koster kr. 14.368,-

Testføreren mener:

Jeg synes det er morsomt at KTM tør å utvikle en adventuresykkel på sine egne premisser uten å se for mye på sine konkurrenter. KTM ligger langt fremme i utviklingen og har med denne sykkelen fått nok en stjerne i stallen. KTM er innovative og tenker nytt. De dilter ikke bare etter, men vil være med å styre utviklingen i Adventure-segmentet. Dette klarer de, etter min mening, med nye 1290 Adventure S. Motoren er et mesterverk. Den er sterk som en okse og likevel så snill. Dette skyldes at den drar helt jevnt, uten noen overraskelser. Glemmer du å gire, tilgir 1290en dette og bare skyter fart. Dette er uten tvil den beste motoren jeg noen gang har kjørt. Snill som bare det, men la deg ikke lure, den venter lydig på det minste lille gasspådrag og reagerer som et jetfly. Komforten og kjøreegenskapene er svært gode. Setet er godt, og vindskjermen fungerer ypperlig. Å tilbringe uker i strekk på denne doningen hadde vært en sann fornøyelse.

Den er lettkjørt og sportslig, men samtidig en touringmaskin av dimensjoner. Fjæringer og bremser er ikke uventet i toppsjiktet. Bremsene er svært lette å dosere. Fjæringen er meget god. Jeg liker dessuten det enkle og gode menyvalget som enkelt lar deg velge ulike oppsett og innstillinger. Instrumenteringen, som er basert på en stor skjerm, er det beste jeg har sett på en motorsykkel så langt. Her kommer konkurrentene til å få det travelt med å få på plass like gode løsninger. KTM har med denne sykkelen satt en ny standard i klassen. I dagene etter testen har jeg flere ganger vært inne på tanken om å skaffe meg en 1290 Adventure. Det sier ikke så lite. Er du ute etter den beste adventuresykkelen på markedet i 2017, bør du prøvekjøre akkurat denne sykkelen.

Tekniske data:

Motor

Type: Tosylindret firetakts V-twin, 75° vinkel

Kubikk: 1301 cc

Effekt: 160 hk (118 kW)

Girkasse : 6-trinn

Kjøling: vannavkjølt

Chasis

Dempere foran: 48 mm WP semi-aktive dempere. 200 mm demping

Dempere bak: WP semi-aktiv monodemper. 200 mm demping

Forbrems: To 320 mm bremseskiver, firestemplede Brembo kaliptere, ABS

Bremser bak: Enkel 267 mm skivebremse, ABS

Overføring: Kjede X-Ring 5/8 x 5/16”

Styrevinkel: 64°

Akselavstand: 1560 ± 15 mm

Bakkeklaring: 220 mm

Setehøyde: 860 mm

Tank-kapasitet: 23 l

Tørrvekt: 215 kg

Pris: fra kr 238.300,-

Denne testen ble først vist i MC-avisa nummer 3-2017. Trykk på bildene i galleriet under for å så bildene av KTM 1290 Adventure S i stor visning og lese bildetekstene.

#Nyhet #Test #KTM #KTM1290AdventureS

900 visninger
Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif

Bunn

Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_apr.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Helite-april-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif